Negara Ottoman telah melalui beberapa peringkat. Ia bermula sebagai negara yang mempunyai kekuatan ketenteraan. KemuBagindan ia menjadi sebuah monarki Islam dan satu keturunan kepada KeSultanan Seljuq di Rum. Akhirnya pemimpin-pemimpinnya menjadikan negara tersebut sebagai monarki Islam yang universal, keturunan daripada khalifah-khalifah Islam dan maharaja Rum. Ketua Greek dan Anatolia memerlukan bandar baru untuk empayar mereka dan batu-batu untuk membina arca-arca mereka. Pada 29 Mei 1453, dua tahun selepas ketabalan sebagai ketua pemerintah, Sultan Muhammad telah tiba di kota Konstantinopel. Dengan itu, Baginda telah menyatukan dua benua dan dua tradisi yang membentuk warisannya. Segmen terakhir disesuaikan tempatnya. Bagi Eropah, ini adalah tanda-tanda berakhirnya Zaman Pertengahan berdasarkan kepada pandangan secara tradisional. Dalam Islam, ini adalah satu permulaan kepada Zaman Kegemilangan Ottoman yang baru.
Selama beberapa ketika, Sultan Ottoman di Turki dan Safavid Shahs di Turki berselisih sesama mereka untuk menguasai Timur Tengah. Perebutan ini telah dimenangi oleh Kerajaan Ottoman tetapi tidak menggugat Iran dan mereka menumpukan perhatian terhadap keSultanan Mesir, kerana mereka berupaya untuk menggulingkannya dengan mudah, menggabungkan jajahannya, Mesir, Syria dan Arab Barat dalam jajahan Ottoman. Dari tahun 1517 M (924 Hijri) , hanya terdapat dua negara yang penting di Timur Tengah ialah Turki dan Iran, ini dikekalkan kedudukannya sehingga sekarang.
Monarki Turki yang keempat terutama ialah yang berada di Utara India. Selepas penaklukan oleh Mahmud dari Ghazna, negara Islam di InBaginda diperintah oleh Sultan Turki yang dikenali sebagai Raja Hamba Delhi (Slave Kings of Delhi). Monarki mereka mengalami kejatuhan dan diganti dengan empayar yang lebih hebat dan berkuasa yang ditemui oleh Babur, keturunan Timur-i-Lang, yang menakluki InBaginda pada awal kurun ke-16 (ke-10 Hijrah) dan membangunkan sebuah empayar yang terkenal iaitu Mughul. Selain daripada empat monarki yang utama, negara-negara Islam yang lain juga tumbuh di bahagian Utara, dan Afrika tropical, Asia Tengah dan kawasan yang luas telah dibuka untuk Islam dengan memasuki secara halus ke Asia Tenggara.
Namun begitu, kekuatan empat empayar Muslim yang hebat itu mengelirukan dan menyembunyikan perubahan fundemental dalam hubungan antara Islam dan Kristian. Sejak dari akhir kurun ke-15, Eropah memulakan usaha untuk pergerakan yang hebat bagi penemuan dan penaklukan yang akhirnya membawa kepada seluruh dunia, dari Utara ke selatan. Sementara negara-negara Islam di Crimea, lembah Don dan Volga dan pusat Asia dijajah di bawah kuasa Russia, Asia selatan dan Tenggara serta Timur Tengah telah berjaya dimasuki, dipengaruhi dan didominasikan oleh pendatang-pendatang dari Eropah Barat. Untuk kali kedua, kali pertama semenjak penaklukan Mongol, pusat Islam sekali lagi berada di bawah pentadbiran bukan Islam, kesan yang mengejutkan, tindakbalas dan reaksi orang-orang Islam terhadap cabaran, dan perpindahan secara perlahan-lahan oleh masyarakat Islam.yang dituruti, adalah tema yang paling menonjol dalam sejarah Islam di zaman moden.
Awal Mulo Tok Kalo Mulo
Versi Bahasa Kelantan
Tohok kemano pong..kalu bako baik tetak jadi baik..tohok kelauk jadi pulau..tohok kedarak jadi manusio..Imej anok kelate kito keno jago..jange bui orghe pande rendoh..orghe kecek orghe putih..kito kecek orghe putih..orghe kecek prancih..kito bubuh hok mano patuk..janji bunyi serupo prancih..
Versi Bahasa Buku
Kalau baka yang baik, campak kat mana pon tetap jadi baik..campak ke laut jadi pulau..campak ke darat jadi orang..Imej anak Kelantan perlu dijaga..jangan sampai orang pandang rendah..kalau orang berbahasa Inggeris..kita berbahasa Inggeris..kalau orang berbahasa Perancis..kita hentam apa yang patut..asalkan bunyinya macam bahasa Perancis..
Tohok kemano pong..kalu bako baik tetak jadi baik..tohok kelauk jadi pulau..tohok kedarak jadi manusio..Imej anok kelate kito keno jago..jange bui orghe pande rendoh..orghe kecek orghe putih..kito kecek orghe putih..orghe kecek prancih..kito bubuh hok mano patuk..janji bunyi serupo prancih..
Versi Bahasa Buku
Kalau baka yang baik, campak kat mana pon tetap jadi baik..campak ke laut jadi pulau..campak ke darat jadi orang..Imej anak Kelantan perlu dijaga..jangan sampai orang pandang rendah..kalau orang berbahasa Inggeris..kita berbahasa Inggeris..kalau orang berbahasa Perancis..kita hentam apa yang patut..asalkan bunyinya macam bahasa Perancis..
Saturday, July 24, 2010
Sejarah Kegemilangan Islam Bahagian 7
"Sesungguhnya Kami menurunkannya berupa al-Quran dengan berbahasa Arab, agar kamu memahaminya" Surah Yusuf, 12: 2.
Orang Kristian Dan Orang-Orang Mongol
Pada kurun ke-11 (ke-15 Hijrah), seluruh dunia mengalami krisis dalam negeri. Kelemahan ini terjadi disebabkan oleh siri-siri pencerobohan Turki dari timur, Caucasian dari Utara, Badwi dan Barbar dari selatan dan Franks dari barat. Pada ketika itu, Kristian telah menakluki semula Sepanyol dan ketibaan orang-orang Kristian di Palestin telah dirasai oleh umat Islam.
Kedatangan orang-orang Kristian ke Timur telah meninggalkan beberapa kesan yang kekal. Kesan yang paling penting ialah perkembangan perdagangan antara negara-negara Islam dan negara-negara barat, melintasi laut Mediterranean. Perdagangan tersebut sebenarnya telah wujud dalam skop yang kurang luas, sebelum kedatangan Perang Salib lagi. Ia berkembang pesat di pelabuhan Levant di bawah pemerintahan orang Kristian dan mereka mempertahankan kedudukan mereka kerana pemimpin Islam yang menjajah memperolehi banyak faedah di atas kedatangan mereka.
Akibat lain yang disebabkan oleh kedatangan orang-orang Kristian ialah kemerosotan kekal dalam situasi kumpulan minoriti bukan Islam di bawah pemerintahan Islam. Apabila orang-orang Kristian telah mewujudkan siri-siri penempatan di Syria dan Palestin, penduduk asal yang menganut Kristian di kawasan itu berasa lega kerana dapat bekerjasama ataupun mendapat simpati daripada musuh-musuh Islam. Penganiyaan jarang berlaku, namun wujud kekerasan dan hubungan telah menjadi semakin buruk antara umat Islam dengan kumpulan yang tidak puas hati dan yang berpotensi untuk menjadi musuh luar yang sangat bahaya.
Selepas Mongol
Terdapat beberapa elemen yang berbeza dan tersendiri dalam bentuk yang baru ini. Satu daripadanya ialah politik yang universal dan pengusaan tentera di Turki. Setiap tempat dari Mesir ke InBaginda dan Asia Tengah, penguasa, tentera, pemerintah dan golongan penguasa ialah orang-orang Turki untuk berperang dan memerintah, biasanya untuk penyingkiran sesama mereka. Berhubung dengan perubahan tersebut, ialah kestabilan ketenteraan dan struktur institusi. Orang-orang Siberia telah mewujudkan bentuk baru, yang terpenting di kalangan mereka ialah Sultan, politik dan kuasa ketenteraan terasing keduanya tetapi saling melengkapi dalam sistem khalifah, sekarang terhad dalam perkara utama, untuk keagamaan dan perundangan.
Kedatangan Turki membawa kekuatan baru bagi dunia Islam, membolehkannya untuk bertahan dan akhirnya menangkis tentera-tentera Kristian dan melancarkan umat Islam yang maju di tengah-tengah Eropah. Turki, dalam pelbagai bidang, menggunakan bahasa Arab dan Parsi sebagai bahasa utama yang ketiga dalam penampilan dan yang pertama dalam kepentingan politik. Semasa zaman Mongol, terdapat empat pusat kuasa utama dalam dunia Islam. Salah satunya dikenali sebagai Sultan, terdapat di Mesir dan termasuk kebanyakan kawasan Syria. Sultan Mamluk, bagaimanapun diperintah oleh Turki and Circassian, yang mempunyai populasi asal yang menggunakan bahasa Arab dalam peranan golongan bawahan, namun begitu mengekalkan kekuatan budaya Arab yg lama. Bahasa Parsi atau Turki tidak digunakan secara meluas. Bahasa Arab masih menjadi satu-satunya bahasa dalam pentadbiran, perdagangan, pendidikan dan penulisan. Dalam sejarah kebudayaan Arab, Mamluk Mesir digunakan oleh Turki, Mongol dan keturunan mereka di bahagian Utara.
Pusat kedua ialah Parsi, mula diperintah oleh Kerajaan Khans, keturunan Mongol yang menakluki Timur Tengah dan yang terpenting di Tamerlane. Selepas kejatuhannya, pemerintahan anarki pula diwujudkan dan berakhir berikutan kemunculan dinasti baru pada kurun ke 15 dan 16 (ke-9 dan ke-10 Hijrah). Dinasti tersebut ialah Safavids, dengan ciri-ciri keagamaan yang kuat daripada hasil daripada pengaruh Shi'ah yang terdapat di Iran. Safavids ialah penakluk-penakluk Iran yang bertahan sehingga sekarang selepas mengalami beberapa perubahan. Jauh ke barat, orang-orang Turki di Anatolia, selepas perpecahan keSultanan Seljuq, ia berpecah kepada beberapa negeri-negeri kecil. Bahagian yang paling penting ialah Ottoman. Ottoman yang terletak di barat Anatolia perlahan-lahan berkembang dengan menakluk kedua belah kawasan sepanjang selat Dardanelles di Asia dan Eropah dan menyatukan semuanya dalam satu empayar yang luas.
Orang Kristian Dan Orang-Orang Mongol
Pada kurun ke-11 (ke-15 Hijrah), seluruh dunia mengalami krisis dalam negeri. Kelemahan ini terjadi disebabkan oleh siri-siri pencerobohan Turki dari timur, Caucasian dari Utara, Badwi dan Barbar dari selatan dan Franks dari barat. Pada ketika itu, Kristian telah menakluki semula Sepanyol dan ketibaan orang-orang Kristian di Palestin telah dirasai oleh umat Islam.
Kedatangan orang-orang Kristian ke Timur telah meninggalkan beberapa kesan yang kekal. Kesan yang paling penting ialah perkembangan perdagangan antara negara-negara Islam dan negara-negara barat, melintasi laut Mediterranean. Perdagangan tersebut sebenarnya telah wujud dalam skop yang kurang luas, sebelum kedatangan Perang Salib lagi. Ia berkembang pesat di pelabuhan Levant di bawah pemerintahan orang Kristian dan mereka mempertahankan kedudukan mereka kerana pemimpin Islam yang menjajah memperolehi banyak faedah di atas kedatangan mereka.
Akibat lain yang disebabkan oleh kedatangan orang-orang Kristian ialah kemerosotan kekal dalam situasi kumpulan minoriti bukan Islam di bawah pemerintahan Islam. Apabila orang-orang Kristian telah mewujudkan siri-siri penempatan di Syria dan Palestin, penduduk asal yang menganut Kristian di kawasan itu berasa lega kerana dapat bekerjasama ataupun mendapat simpati daripada musuh-musuh Islam. Penganiyaan jarang berlaku, namun wujud kekerasan dan hubungan telah menjadi semakin buruk antara umat Islam dengan kumpulan yang tidak puas hati dan yang berpotensi untuk menjadi musuh luar yang sangat bahaya.
Selepas Mongol
Terdapat beberapa elemen yang berbeza dan tersendiri dalam bentuk yang baru ini. Satu daripadanya ialah politik yang universal dan pengusaan tentera di Turki. Setiap tempat dari Mesir ke InBaginda dan Asia Tengah, penguasa, tentera, pemerintah dan golongan penguasa ialah orang-orang Turki untuk berperang dan memerintah, biasanya untuk penyingkiran sesama mereka. Berhubung dengan perubahan tersebut, ialah kestabilan ketenteraan dan struktur institusi. Orang-orang Siberia telah mewujudkan bentuk baru, yang terpenting di kalangan mereka ialah Sultan, politik dan kuasa ketenteraan terasing keduanya tetapi saling melengkapi dalam sistem khalifah, sekarang terhad dalam perkara utama, untuk keagamaan dan perundangan.
Kedatangan Turki membawa kekuatan baru bagi dunia Islam, membolehkannya untuk bertahan dan akhirnya menangkis tentera-tentera Kristian dan melancarkan umat Islam yang maju di tengah-tengah Eropah. Turki, dalam pelbagai bidang, menggunakan bahasa Arab dan Parsi sebagai bahasa utama yang ketiga dalam penampilan dan yang pertama dalam kepentingan politik. Semasa zaman Mongol, terdapat empat pusat kuasa utama dalam dunia Islam. Salah satunya dikenali sebagai Sultan, terdapat di Mesir dan termasuk kebanyakan kawasan Syria. Sultan Mamluk, bagaimanapun diperintah oleh Turki and Circassian, yang mempunyai populasi asal yang menggunakan bahasa Arab dalam peranan golongan bawahan, namun begitu mengekalkan kekuatan budaya Arab yg lama. Bahasa Parsi atau Turki tidak digunakan secara meluas. Bahasa Arab masih menjadi satu-satunya bahasa dalam pentadbiran, perdagangan, pendidikan dan penulisan. Dalam sejarah kebudayaan Arab, Mamluk Mesir digunakan oleh Turki, Mongol dan keturunan mereka di bahagian Utara.
Pusat kedua ialah Parsi, mula diperintah oleh Kerajaan Khans, keturunan Mongol yang menakluki Timur Tengah dan yang terpenting di Tamerlane. Selepas kejatuhannya, pemerintahan anarki pula diwujudkan dan berakhir berikutan kemunculan dinasti baru pada kurun ke 15 dan 16 (ke-9 dan ke-10 Hijrah). Dinasti tersebut ialah Safavids, dengan ciri-ciri keagamaan yang kuat daripada hasil daripada pengaruh Shi'ah yang terdapat di Iran. Safavids ialah penakluk-penakluk Iran yang bertahan sehingga sekarang selepas mengalami beberapa perubahan. Jauh ke barat, orang-orang Turki di Anatolia, selepas perpecahan keSultanan Seljuq, ia berpecah kepada beberapa negeri-negeri kecil. Bahagian yang paling penting ialah Ottoman. Ottoman yang terletak di barat Anatolia perlahan-lahan berkembang dengan menakluk kedua belah kawasan sepanjang selat Dardanelles di Asia dan Eropah dan menyatukan semuanya dalam satu empayar yang luas.
Friday, July 23, 2010
Sejarah Kegemilangan Islam Bahagian 6
Peperangan yang kedua bermula dengan kebangkitan awal yang memberi sedikit kesan kepada ketenteraan dan politik, juga kesan yang besar terhadap keagamaan yang sejarah. Pada tahun 680 (61 Hirah), Husin anak Ali (cucu Rasulullah) memimpin satu pemberontakan terhadap kuasa Ummayyah. Pada 10 Muharram di Karbala, Iraq, Husin bersama keluarga dan para pengikutnya bertemu dengan tentera-tentera Umayyah. Mereka ditentang dan dibunuh. Berdasarkan sejarah lama, sebanyak 70 orang menjadi mangsa pertempuran dan yang terselamat hanya seorang anak kecil yang sakit terlantar di khemah. Anak kepada Husin itu, Ali (Zain Al-Abbidin) telah menceritakan tentang pertempuran tersebut. Tragedi yang dramatik ini memberikan satu semangat baru kepada pergerakan Syi'ah bertemakan pengorbanan, kesilapan dan penebusan semula maruah mereka.Darah mangsa yang tumpah di Karbala menjadikan Syi'ah daripada sebuah parti kepada mazhab, daripada sebuah puak kepada agama.
Prestasi pemerintahan dinasti Bani Umayyah menjadi semakin menurun selepas kejaBagindan pertempuran dengan puak Syi'ah. Namun dinasti tersebut bangkit semula dengan perlantikan Khalifah Abdul Al-Malik yang telah mengembali dan mengukuhkan semula prinsip monarki. Namun akhirnya Bani Umayyah telah jatuh kepada Bani Abbasiyyah pada tahun 750 selepas perang sivil yang ketiga atau dikenali juga sebagai Revolusi Abbasiyyah. Bani Abbasiyyah ialah golongan dari keturunan Nabi Nabi Muhammad s.a.w juga. Ini adalah revolusi terbesar yang telah membawa perubahan terhadap tampuk pemerintahan dan perpindahan pusat pentadbiran daripada Syria ke Iraq.Khalifahnya yang pertama ialah Abu Al-Abbas al-Saffah. Namun begitu, pusat pentadbiran telah dipindahkan ke Baghdad oleh khalifah yang kedua, Abu Ja'afar al-Mansur.Baghdad telah menjadi sebuah kota yang hebat yang diBagindami oleh penduduk Islam dari pelbagai bangsa tetapi masih menggunakan bahasa Arab sebagi medium utama dalam komunikasi dan Islam sebagai ikatan dan lambang identiti mereka.
Perang sivil yang keempat berlaku selepas kematian Khalifah Harun Al-Rashid pada 809 (194 Hijrah), di antara anaknya Al-Amin dan Al-Ma'mum. Kerajaan ini berakhir pada 1258 selepas pemerintahan oleh 37 orang khalifah mengikut sistem warisan seperti Bani Umayyah juga. Kerajaan ini telah jatuh kepada tentera Mongol. Namun begitu sebuah kerajaan baru iaitu Mamluk telah wujud daripada cabang kerajaan Bani Abbasiyyah, yang memerintah semenjak 1261 M hingga 1517 M.
Prestasi pemerintahan dinasti Bani Umayyah menjadi semakin menurun selepas kejaBagindan pertempuran dengan puak Syi'ah. Namun dinasti tersebut bangkit semula dengan perlantikan Khalifah Abdul Al-Malik yang telah mengembali dan mengukuhkan semula prinsip monarki. Namun akhirnya Bani Umayyah telah jatuh kepada Bani Abbasiyyah pada tahun 750 selepas perang sivil yang ketiga atau dikenali juga sebagai Revolusi Abbasiyyah. Bani Abbasiyyah ialah golongan dari keturunan Nabi Nabi Muhammad s.a.w juga. Ini adalah revolusi terbesar yang telah membawa perubahan terhadap tampuk pemerintahan dan perpindahan pusat pentadbiran daripada Syria ke Iraq.Khalifahnya yang pertama ialah Abu Al-Abbas al-Saffah. Namun begitu, pusat pentadbiran telah dipindahkan ke Baghdad oleh khalifah yang kedua, Abu Ja'afar al-Mansur.Baghdad telah menjadi sebuah kota yang hebat yang diBagindami oleh penduduk Islam dari pelbagai bangsa tetapi masih menggunakan bahasa Arab sebagi medium utama dalam komunikasi dan Islam sebagai ikatan dan lambang identiti mereka.
Perang sivil yang keempat berlaku selepas kematian Khalifah Harun Al-Rashid pada 809 (194 Hijrah), di antara anaknya Al-Amin dan Al-Ma'mum. Kerajaan ini berakhir pada 1258 selepas pemerintahan oleh 37 orang khalifah mengikut sistem warisan seperti Bani Umayyah juga. Kerajaan ini telah jatuh kepada tentera Mongol. Namun begitu sebuah kerajaan baru iaitu Mamluk telah wujud daripada cabang kerajaan Bani Abbasiyyah, yang memerintah semenjak 1261 M hingga 1517 M.
Sejarah Kegemilangan Islam Bahagian 5
Siri yang pertama bermula pada 656 (36 Hijrah) dengan pembunuhan Uthman dan digantikan dengan Ali, menantu dan sepupu Rasulullah. Buat kali pertama, pemerintah Islam dibunuh oleh orang Islam sendiri dan tentera-tentera Islam berperang sesama sendiri. Khalifah Ali juga dibunuh, maka berakhirlah pemerintahan oleh empat orang sahabat yang terpilih itu. Sistem khalifah yang baru muncul iaitu Bani Umayyah yang mempunyai prinsip monarki . Nyata sekali, mereka telah memindahkan sistem khalifah dari Arab ke Syria, kawasan jajahan baru dan amat dikenali dalam bidang politik dan pentadbiran empayar Timur Tengah yang lama.
Dalam situasi yang kompleks dan kekalutan ini, satu kumpulan telah memperoleh kepentingan istimewa sebagai pengikut Ali bin Abi Talib. Sebagai suami kepada anak perempuan Rasulullah, Fatimah, Baginda tidak mempunyai kemuliaan seperti Rasulullah namun terlalu Bagindagung-agungkan oleh para pengikutnya. Ali adalah seorang pahlawan yang gagah dan mempunyai peribadi diri yang mulia. Ini membolehkannya mendapat sokongan yang padu daripada sesetengah umat Islam. Mereka setia menyokongnya walaupun selepas Baginda digulingkan dan mereka pada mulanya dikenali sebagai Shi'at Ali, kemuBagindannya dipanggil sebagai Syi'ah. Bani Umayyah kekal memerintah selama lebih satu abad melaui beberapa siri kompromi dan susunan sementara yang mempertahankan kesatuan umat Islam, tetapi kos untuk mewujud dan mempertahankan dominasi bangsawan Arab terhadap bangsa bukan Arab, termasuk penganut Islam yang bukan berbangsa Arab, dan satu sistem kerajaan yang hebat dan pentadbiran yang tiba untuk meminjamkan lebih banyak struktur, kaedah-kaedah dan kakitangan yang telah ditempatkan oleh Islam.
Terdapat banyak yang menentang proses tersebut. Penyokong-penyokong Ali yang dikenali sebagai Kharijis yang telah keluar , terasing daripada gerakan Umayyah dan menentang Umayyah semasa hidupnya terus menentang keturunannya. Mereka adalah golongan yang sangat ekstrim yang menolak sebarang kuasa yang bukan dari pilihan mereka dan membenci mendesak mereka menuruti mereka. Golongan Syi'ah telah memberikan kesetiaan kepada beberapa orang ahli keluarga Rasulullah.dan menuruti siri-siri pemimpin yang cuba mematahkan khalifah Ummayyah dan membina satu pentadbiran yang baru.
Dalam situasi yang kompleks dan kekalutan ini, satu kumpulan telah memperoleh kepentingan istimewa sebagai pengikut Ali bin Abi Talib. Sebagai suami kepada anak perempuan Rasulullah, Fatimah, Baginda tidak mempunyai kemuliaan seperti Rasulullah namun terlalu Bagindagung-agungkan oleh para pengikutnya. Ali adalah seorang pahlawan yang gagah dan mempunyai peribadi diri yang mulia. Ini membolehkannya mendapat sokongan yang padu daripada sesetengah umat Islam. Mereka setia menyokongnya walaupun selepas Baginda digulingkan dan mereka pada mulanya dikenali sebagai Shi'at Ali, kemuBagindannya dipanggil sebagai Syi'ah. Bani Umayyah kekal memerintah selama lebih satu abad melaui beberapa siri kompromi dan susunan sementara yang mempertahankan kesatuan umat Islam, tetapi kos untuk mewujud dan mempertahankan dominasi bangsawan Arab terhadap bangsa bukan Arab, termasuk penganut Islam yang bukan berbangsa Arab, dan satu sistem kerajaan yang hebat dan pentadbiran yang tiba untuk meminjamkan lebih banyak struktur, kaedah-kaedah dan kakitangan yang telah ditempatkan oleh Islam.
Terdapat banyak yang menentang proses tersebut. Penyokong-penyokong Ali yang dikenali sebagai Kharijis yang telah keluar , terasing daripada gerakan Umayyah dan menentang Umayyah semasa hidupnya terus menentang keturunannya. Mereka adalah golongan yang sangat ekstrim yang menolak sebarang kuasa yang bukan dari pilihan mereka dan membenci mendesak mereka menuruti mereka. Golongan Syi'ah telah memberikan kesetiaan kepada beberapa orang ahli keluarga Rasulullah.dan menuruti siri-siri pemimpin yang cuba mematahkan khalifah Ummayyah dan membina satu pentadbiran yang baru.
Thursday, July 22, 2010
Sejarah Kegemilangan Islam Bahagian 4
Krisis Pertama: Khalifah
Kewafatan Nabi Nabi Muhammad s.a.w telah menimbulkan krisis pertama dalam Islam. Nabi Muhammad s.a.w tidak pernah menganggap dirinya lebih dari seorang makhluk biasa walaupun Baginda berbeza kedudukan daripada yang lain walaupun Baginda mempunyai keistimewaan untuk berhubung terus dengan Allah, tetapi Baginda sendiri tidak pernah memanipulasikan kedudukan beliau.
"Nabi Muhammad s.a.w itu tidak lain hanyalah seorang rasul, sungguh telah berlalu sebelumnya beberapa orang rasul. Apakah jika jika Baginda wafat atau dibunuh kamu berbalik ke belakang (murtad)? Barangsiapa yang berbalik ke belakang, maka ia tidak dapat mendatangkan mudharat kepada Allah sedikitpun; dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur." Surah Ali 'Imran, 3: 144.
Nabi Muhammad s.a.w S.A.W wafat dan tiada lagi nabi selepas Baginda. Pemimpin dalam masyarakat telah tiada dan perlu diganti. Dalam saat genting ini, lelaki yang paling berwibawa dan paling aktif di antara sahabat-sahabat nabi adalah Abu Bakar. Beliau adalah antara sahabat terawal yang memeluk Islam dan dihormati oleh orang-orang Islam. Baginda dilantik sebagai pemimpin dengan gelaran khalifah yang bermaksud ? Keturunan ketua-ketua tersebut tidak dikenali oleh orang-orang Arab pada waktu itu. Dari atas sempadan di Utara Arab, dua empayar besar Byzantium dan Persia, memperlihatkan kepada dunia tamadun mereka yang unggul di benua Arab. Mereka menggunakan pemerintahan secara monarki. Negara-negara yang berada di Tenggara Arab ditadbir untuk beberapa lama berdasarkan undang-undang tempatan, raja yang diwarisi. Namun di kalangan orang-orang Arab di bahagian Utara yang menghasilkan pengenalan utama yang menyokong bentuk baru, bentuk yang sah telah wujud, dan ketua kabilah selalunya dipilih bukan daripada satu keturunan yang tetap tetapi dari kalangan ahli keluarga dari sebuah keluarga yang mulia.
Namun begitu, jika orang-orang Arab mengetahui tentang monarki, mereka tidak akan menyukainya dan merujuk kepada sistem beraja pada zaman pra-islam selalunya bermusuhan. Prestij tidak sama seperti kekuasaan dan pemilihan untuk ketua kabilah, walaupun dalam perlaksanaaannya terhad kepada ahli-ahli satu keluarga, ia tidak dihalang oleh mana-mana undang-undang pertukaran. Pemilihan adalah peribadi dan dibuat untuk kualiti peribadi-keupayaan untuk membangkitkan dan mempertahankan kesetiaan. Dengan kedatangan Islam, perasaan anti-dinasti yang telah lama wujud dikuatkan dengan sentimen anti-aristokratik yang ditunjukkan dalam kepercayaan Islam tentang persaudaraan dan kesamaan orang-orang yang beriman, dan penolakan mana-mana pengecualian terhadap yang beriman atau kebaikan peribadi. Melalui semua perubahan yang berturut-berturut dalam kekhalifahan seperti telah sebenarnya wujud, fahaman tentang pertukaran elektif kekal termaktub dalam teori dan perundangan Muslim dan pengunBagindan terus terpelihara sehingga dinasti khalifah seterusnya.
Abu Bakar dan Umar, khalifah yang pertama dan keduanya datang dari puak yang tidak berapa penting pada zaman pra-Islam di Makkah. Khalifah yang ketiga ialah lelaki dari puak yang berbeza. Uthman bin 'Affan ialah dari keluarga Bani Umayyah, salah satu puak yang terkenal di Makkah dan Baginda juga sahabat yang paling tua antara mereka. Perlantikannya ialah satu kejayaan dan peluang untuk bangsawan Makkah, untuk mendapat faedah. Perhentian sementara bagi peperangan dengan sempadan-sempadan memberikan ahli-ahli kaum masa untuk membalas rasa terkilan mereka. Ketegangan dan tekanan dari segi persaingan meledak sebagai siri-siri kebinasaan pada peperangan sivil.
Kewafatan Nabi Nabi Muhammad s.a.w telah menimbulkan krisis pertama dalam Islam. Nabi Muhammad s.a.w tidak pernah menganggap dirinya lebih dari seorang makhluk biasa walaupun Baginda berbeza kedudukan daripada yang lain walaupun Baginda mempunyai keistimewaan untuk berhubung terus dengan Allah, tetapi Baginda sendiri tidak pernah memanipulasikan kedudukan beliau.
"Nabi Muhammad s.a.w itu tidak lain hanyalah seorang rasul, sungguh telah berlalu sebelumnya beberapa orang rasul. Apakah jika jika Baginda wafat atau dibunuh kamu berbalik ke belakang (murtad)? Barangsiapa yang berbalik ke belakang, maka ia tidak dapat mendatangkan mudharat kepada Allah sedikitpun; dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur." Surah Ali 'Imran, 3: 144.
Nabi Muhammad s.a.w S.A.W wafat dan tiada lagi nabi selepas Baginda. Pemimpin dalam masyarakat telah tiada dan perlu diganti. Dalam saat genting ini, lelaki yang paling berwibawa dan paling aktif di antara sahabat-sahabat nabi adalah Abu Bakar. Beliau adalah antara sahabat terawal yang memeluk Islam dan dihormati oleh orang-orang Islam. Baginda dilantik sebagai pemimpin dengan gelaran khalifah yang bermaksud ? Keturunan ketua-ketua tersebut tidak dikenali oleh orang-orang Arab pada waktu itu. Dari atas sempadan di Utara Arab, dua empayar besar Byzantium dan Persia, memperlihatkan kepada dunia tamadun mereka yang unggul di benua Arab. Mereka menggunakan pemerintahan secara monarki. Negara-negara yang berada di Tenggara Arab ditadbir untuk beberapa lama berdasarkan undang-undang tempatan, raja yang diwarisi. Namun di kalangan orang-orang Arab di bahagian Utara yang menghasilkan pengenalan utama yang menyokong bentuk baru, bentuk yang sah telah wujud, dan ketua kabilah selalunya dipilih bukan daripada satu keturunan yang tetap tetapi dari kalangan ahli keluarga dari sebuah keluarga yang mulia.
Namun begitu, jika orang-orang Arab mengetahui tentang monarki, mereka tidak akan menyukainya dan merujuk kepada sistem beraja pada zaman pra-islam selalunya bermusuhan. Prestij tidak sama seperti kekuasaan dan pemilihan untuk ketua kabilah, walaupun dalam perlaksanaaannya terhad kepada ahli-ahli satu keluarga, ia tidak dihalang oleh mana-mana undang-undang pertukaran. Pemilihan adalah peribadi dan dibuat untuk kualiti peribadi-keupayaan untuk membangkitkan dan mempertahankan kesetiaan. Dengan kedatangan Islam, perasaan anti-dinasti yang telah lama wujud dikuatkan dengan sentimen anti-aristokratik yang ditunjukkan dalam kepercayaan Islam tentang persaudaraan dan kesamaan orang-orang yang beriman, dan penolakan mana-mana pengecualian terhadap yang beriman atau kebaikan peribadi. Melalui semua perubahan yang berturut-berturut dalam kekhalifahan seperti telah sebenarnya wujud, fahaman tentang pertukaran elektif kekal termaktub dalam teori dan perundangan Muslim dan pengunBagindan terus terpelihara sehingga dinasti khalifah seterusnya.
Abu Bakar dan Umar, khalifah yang pertama dan keduanya datang dari puak yang tidak berapa penting pada zaman pra-Islam di Makkah. Khalifah yang ketiga ialah lelaki dari puak yang berbeza. Uthman bin 'Affan ialah dari keluarga Bani Umayyah, salah satu puak yang terkenal di Makkah dan Baginda juga sahabat yang paling tua antara mereka. Perlantikannya ialah satu kejayaan dan peluang untuk bangsawan Makkah, untuk mendapat faedah. Perhentian sementara bagi peperangan dengan sempadan-sempadan memberikan ahli-ahli kaum masa untuk membalas rasa terkilan mereka. Ketegangan dan tekanan dari segi persaingan meledak sebagai siri-siri kebinasaan pada peperangan sivil.
Sejarah Kegemilangan Islam Bahagian 3
Tertubuhnya Sebuah Negara Islam
Perkataan Islam biasanya difahami oleh umat Islam dan orang lain sebagai menyerah diri, beriman kepada Allah. Seorang Muslim bermaksud seorang yang melaksanakan tanggungjawab untuk menyerah diri kepada Allah.Umat Islam dalam konteks ini adalah seseorang yang menghambakan diri sepenuhnya kepada Allah yang satu bukan menyembah pelbagai tuhan seperti yang dipercayai oleh masyarakat Jahiliyyah di Makkah sebelum kedatangan Islam.
Islam adalah agama yang syumul iaitu lengkap dan menyeluruh. Dari segi aspek sejarah, ia mungkin dilihat sebagai satu permulaan, asas kepada agama, empayar dan tamadun baru. Terdapat satu sebab penting yang perlu dihormati iaitu tugas Nabi Muhammad s.a.w berbeza daripada Isa dan nabi-nabi yang lain yang hanya berperanan pada zaman mereka sahaja. Pada mulanya, Nabi Muhammad s.a.w juga sedemikian, seperti utusan-utusan Allah yang lain, sebagai pengajar yang rendah diri dan menekankan tentang keagamaan. Tetapi selain dari pejuang agama, Baginda juga telah mencapai kemuliaan yang tinggi.
Melalui aktiviti-aktiviti oleh Nabi Nabi Muhammad s.a.w S.A.W, Islam telah dilibatkan dengan politik sejak awal lagi. Umat Islam Madinah bukan sekadar satu kelompok masyarakat, tetapi juga sebuah negara. Peristiwa-peristiwa berikutnya menjadikan kelompok tersebut sebagai satu pusat bagi sebuah empayar. Pada pandangan Islam, semua kedaulatan adalah milik Allah yang menurunkan kuasa dan undang-undang kepada para nabi. Nabi Nabi Muhammad s.a.w S.A.W adalah pembawa wahyu Allah. Pentadbir mengikut matlamat Tuhan, wakil Tuhan untuk golongan yang beriman dengan-Nya. Nabi Isa A.S. telah mengarahkan orang-orang Kristian untuk taat dengan perintah Tuhan dan mematuhi pemerintah dengan apa yang Baginda arahkan. Selama tiga abad arahan dan penekanan ini dipegang oleh mereka. Pemisahan antara keduanya diteruskan dan sebati dalam fahaman dan perbuatan mereka. Penganut Agama Kristian telah mencipta sendiri struktur institusi yang terasing daripada negara yang dikenali sebagai Gereja.
Kristian Dengan Undang-Undang Dan Hierarki Tersendiri
Perubahan besar telah datang dengan pertentangan kepada agama Kristian di Konstatin, kerajaan Roman dan permulaan kepada hubungan yang rumit di antara gereja dengan kerajaan. Pemisahan antara dua kuasa ini tidak wujud langsung dalam Islam. Perkataan seperti sekular, agama, keagamaan dan duniawi tidak wujud dalam istilah Arab terdahulu. Di Rome, pemerintah adalah Tuhan, di negara-negara Kristian, Tuhan dan pemerintah berkongsi kuasa. Walau bagaimanapun perbezaan di dalam Islam ialah, Tuhan adalah Pencipta, Pemerintah Tertinggi dan pemimpin atau ketua dalam sesebuah komuniti adalah khalifah.
Nabi Muhammaad s.a.w. telah menubuhkan sebuah negara Islam yang melaksanakan undang-undang Islam sepenuhnya. Rakyat mendapat hak dan perlindungan yang adil dan saksama. Sebuah piagam juga dibentuk dan dikenali sebagai Piagam Madinah (Sahifah Madinah). Piagam ini bertujuan untuk melahirkan sebuah badan pemerintahan Islam yang mantap dari segi keadilan, kestabilan dan dapat mencapai kemajuan yang dikehendaki. Ia merujuk kepada kanun, piagam atau atau perjanjian bertulis tentang hak dan tanggungjawab pemerintah dengan rakyat di bawah pemerintahannya. Piagam ini melibatkan hubungan sesama Islam iaitu Muhajirin dan Ansar, dan juga hubungan antara orang Islam dan bukan Islam termasuk Yahudi. Piagam menggariskan beberapa prinsip umum mengenai masyarakat dan negara Islam mempunyai penduduk berbilang kaum dan agama. Umat Islam telah berjaya membuka semula kota Makkah pada tahun 630 M/ 9 Hijrah. Seramai 10 000 orang umat Islam di bawah pimpinan Rasulullah telah berjaya memasuki dan memusnahkan sebanyak 360 berhala di sekitar Kaabah. Madinah menjadi semakin maju dan kukuh dari ekonomi mahupun ketenteraan.
Apabila wafatnya Nabi Nabi Muhammad s.a.w, ajaran dan misi kenabian Baginda telah disempurnakan. Maka selesailah tugas yang diberikan kepada Baginda supaya mengembalikan semula kepercayaan kepada Allah yang satu . Kepercayaan ini seperti yang diseru oleh nabi-nabi sebelum ini tetapi telah diseleweng dan dimusnahkan. Baginda juga bertanggungjawab untuk membasmi penyembahan berhala, memperkenalkan wahyu Allah, menanamkan kepercayaan yang benar dan undang-undang Allah. Semuanya dilaksanakan oleh Baginda semasa hidupnya. Dalam kepercayaan Islam, Nabi Muhammad s.a.w adalah nabi yang terakhir. Apabila Baginda wafat pada 632 M, wahyu daripada Allah kepada manusia telah sempurna lengkap. Tidak mungkin wujud lagi nabi dan sambungan kepada wahyu tersebut. Walaupun begitu, fungsi keagamaan tetap kekal dan mempertahankan perundangan Islam serta disebarkan kepada seluruh manusia. Ciri-ciri keagamaan juga diperlukan dalam politik, kuasa ketenteraan dan kedaulatan sebuah negara.
Perkataan Islam biasanya difahami oleh umat Islam dan orang lain sebagai menyerah diri, beriman kepada Allah. Seorang Muslim bermaksud seorang yang melaksanakan tanggungjawab untuk menyerah diri kepada Allah.Umat Islam dalam konteks ini adalah seseorang yang menghambakan diri sepenuhnya kepada Allah yang satu bukan menyembah pelbagai tuhan seperti yang dipercayai oleh masyarakat Jahiliyyah di Makkah sebelum kedatangan Islam.
Islam adalah agama yang syumul iaitu lengkap dan menyeluruh. Dari segi aspek sejarah, ia mungkin dilihat sebagai satu permulaan, asas kepada agama, empayar dan tamadun baru. Terdapat satu sebab penting yang perlu dihormati iaitu tugas Nabi Muhammad s.a.w berbeza daripada Isa dan nabi-nabi yang lain yang hanya berperanan pada zaman mereka sahaja. Pada mulanya, Nabi Muhammad s.a.w juga sedemikian, seperti utusan-utusan Allah yang lain, sebagai pengajar yang rendah diri dan menekankan tentang keagamaan. Tetapi selain dari pejuang agama, Baginda juga telah mencapai kemuliaan yang tinggi.
Melalui aktiviti-aktiviti oleh Nabi Nabi Muhammad s.a.w S.A.W, Islam telah dilibatkan dengan politik sejak awal lagi. Umat Islam Madinah bukan sekadar satu kelompok masyarakat, tetapi juga sebuah negara. Peristiwa-peristiwa berikutnya menjadikan kelompok tersebut sebagai satu pusat bagi sebuah empayar. Pada pandangan Islam, semua kedaulatan adalah milik Allah yang menurunkan kuasa dan undang-undang kepada para nabi. Nabi Nabi Muhammad s.a.w S.A.W adalah pembawa wahyu Allah. Pentadbir mengikut matlamat Tuhan, wakil Tuhan untuk golongan yang beriman dengan-Nya. Nabi Isa A.S. telah mengarahkan orang-orang Kristian untuk taat dengan perintah Tuhan dan mematuhi pemerintah dengan apa yang Baginda arahkan. Selama tiga abad arahan dan penekanan ini dipegang oleh mereka. Pemisahan antara keduanya diteruskan dan sebati dalam fahaman dan perbuatan mereka. Penganut Agama Kristian telah mencipta sendiri struktur institusi yang terasing daripada negara yang dikenali sebagai Gereja.
Kristian Dengan Undang-Undang Dan Hierarki Tersendiri
Perubahan besar telah datang dengan pertentangan kepada agama Kristian di Konstatin, kerajaan Roman dan permulaan kepada hubungan yang rumit di antara gereja dengan kerajaan. Pemisahan antara dua kuasa ini tidak wujud langsung dalam Islam. Perkataan seperti sekular, agama, keagamaan dan duniawi tidak wujud dalam istilah Arab terdahulu. Di Rome, pemerintah adalah Tuhan, di negara-negara Kristian, Tuhan dan pemerintah berkongsi kuasa. Walau bagaimanapun perbezaan di dalam Islam ialah, Tuhan adalah Pencipta, Pemerintah Tertinggi dan pemimpin atau ketua dalam sesebuah komuniti adalah khalifah.
Nabi Muhammaad s.a.w. telah menubuhkan sebuah negara Islam yang melaksanakan undang-undang Islam sepenuhnya. Rakyat mendapat hak dan perlindungan yang adil dan saksama. Sebuah piagam juga dibentuk dan dikenali sebagai Piagam Madinah (Sahifah Madinah). Piagam ini bertujuan untuk melahirkan sebuah badan pemerintahan Islam yang mantap dari segi keadilan, kestabilan dan dapat mencapai kemajuan yang dikehendaki. Ia merujuk kepada kanun, piagam atau atau perjanjian bertulis tentang hak dan tanggungjawab pemerintah dengan rakyat di bawah pemerintahannya. Piagam ini melibatkan hubungan sesama Islam iaitu Muhajirin dan Ansar, dan juga hubungan antara orang Islam dan bukan Islam termasuk Yahudi. Piagam menggariskan beberapa prinsip umum mengenai masyarakat dan negara Islam mempunyai penduduk berbilang kaum dan agama. Umat Islam telah berjaya membuka semula kota Makkah pada tahun 630 M/ 9 Hijrah. Seramai 10 000 orang umat Islam di bawah pimpinan Rasulullah telah berjaya memasuki dan memusnahkan sebanyak 360 berhala di sekitar Kaabah. Madinah menjadi semakin maju dan kukuh dari ekonomi mahupun ketenteraan.
Apabila wafatnya Nabi Nabi Muhammad s.a.w, ajaran dan misi kenabian Baginda telah disempurnakan. Maka selesailah tugas yang diberikan kepada Baginda supaya mengembalikan semula kepercayaan kepada Allah yang satu . Kepercayaan ini seperti yang diseru oleh nabi-nabi sebelum ini tetapi telah diseleweng dan dimusnahkan. Baginda juga bertanggungjawab untuk membasmi penyembahan berhala, memperkenalkan wahyu Allah, menanamkan kepercayaan yang benar dan undang-undang Allah. Semuanya dilaksanakan oleh Baginda semasa hidupnya. Dalam kepercayaan Islam, Nabi Muhammad s.a.w adalah nabi yang terakhir. Apabila Baginda wafat pada 632 M, wahyu daripada Allah kepada manusia telah sempurna lengkap. Tidak mungkin wujud lagi nabi dan sambungan kepada wahyu tersebut. Walaupun begitu, fungsi keagamaan tetap kekal dan mempertahankan perundangan Islam serta disebarkan kepada seluruh manusia. Ciri-ciri keagamaan juga diperlukan dalam politik, kuasa ketenteraan dan kedaulatan sebuah negara.
Wednesday, July 21, 2010
Sejarah Kegemilangan Islam Bahagian 2
Pada tahun 622 M, kira-kira 13 tahun selepas kenabian, Nabi Muhammad s.a.w telah membuat perjanjian dengan wakil dari Yathrib, sebuah bandar lain di Hijaz iaitu kira-kira 280 batu ke Utara Makkah. Penduduk Yathrib bersetujuan menyambut kedatangan Nabi Muhammad s.a.w di kalangan mereka, menjadikannya sebagai pengadil dan untuk mempertahankannya dan para pengikut lain dari Makkah sepertimana mereka dapat mempertahankan diri mereka. Nabi Muhammad s.a.w telah menghantar 60 keluarga di Makkah yang telah menyertainya ke Yathrib. Nabi Muhammad s.a.w sendiri akhirnya telah mengikuti mereka pada September 622.
Di Makkah, Nabi Muhammad s.a.w telah menyeru sendiri tentang kepercayaan baru, menentang pemerintah yang tidak mengambil hirau tentang seruannya dan memusuhinya.Di Madinah, Nabi Muhammad s.a.w adalah ketua negara yang pertama, kemuBagindan menjadi pentadbir dan mewujudkan kuasa politik dan ketenteraan serta keagamaan. Peranan yang baru ini adalah digambarkan dalam pengajarannya dan aktiviti-aktiviti Nabi Muhammad s.a.w sendiri, juga dalam bentuk wahyu yang perolehi untuk memimpin masyarakatnya. Ayat Makkiah dalam al-Quran, menekankan tentang persoalan etika fahaman manakala ayat Madaniah membicarakan tentang perkara-perkara politik dan undang-undang, berdasarkan masalah yang berlaku setiap hari dalam masyarakat Islam yang menjadi negara Islam selepas penghijrahan.
Selama 10 tahun selepas Hijrah, Rasulullah telah meneruskan ke atas masyarakat Islam dengan peperangan dan memimpin mereka pada tahun 630. Makkah telah ditakluk dan dibawa ke dalam jajahan Islam. Pada 8 Jun 632, Rasulullah telah wafat selepas mengalami tempoh sakit yang pendek. Baginda telah berjaya membuat pencapaian yang hebat. Baginda telah membawa agama Islam yang suci dan tinggi darjatnya kepada penduduk barat Arab. Baginda juga membawa kepada orang-orang yang beriman kitab yang mengandungi wahyu yang kekal sehingga akhir zaman sebagai panduan hidup umat Islam. Rasulullah juga telah mewujudkan komuniti baru dan negara baru yang tersusun, mempunyai sistem ketenteraan yang baik, kuasa dan prestij yang menjadi faktor yang terkenal di Tanah Arab.
Di Makkah, Nabi Muhammad s.a.w telah menyeru sendiri tentang kepercayaan baru, menentang pemerintah yang tidak mengambil hirau tentang seruannya dan memusuhinya.Di Madinah, Nabi Muhammad s.a.w adalah ketua negara yang pertama, kemuBagindan menjadi pentadbir dan mewujudkan kuasa politik dan ketenteraan serta keagamaan. Peranan yang baru ini adalah digambarkan dalam pengajarannya dan aktiviti-aktiviti Nabi Muhammad s.a.w sendiri, juga dalam bentuk wahyu yang perolehi untuk memimpin masyarakatnya. Ayat Makkiah dalam al-Quran, menekankan tentang persoalan etika fahaman manakala ayat Madaniah membicarakan tentang perkara-perkara politik dan undang-undang, berdasarkan masalah yang berlaku setiap hari dalam masyarakat Islam yang menjadi negara Islam selepas penghijrahan.
Selama 10 tahun selepas Hijrah, Rasulullah telah meneruskan ke atas masyarakat Islam dengan peperangan dan memimpin mereka pada tahun 630. Makkah telah ditakluk dan dibawa ke dalam jajahan Islam. Pada 8 Jun 632, Rasulullah telah wafat selepas mengalami tempoh sakit yang pendek. Baginda telah berjaya membuat pencapaian yang hebat. Baginda telah membawa agama Islam yang suci dan tinggi darjatnya kepada penduduk barat Arab. Baginda juga membawa kepada orang-orang yang beriman kitab yang mengandungi wahyu yang kekal sehingga akhir zaman sebagai panduan hidup umat Islam. Rasulullah juga telah mewujudkan komuniti baru dan negara baru yang tersusun, mempunyai sistem ketenteraan yang baik, kuasa dan prestij yang menjadi faktor yang terkenal di Tanah Arab.
Sejarah Kegemilangan Islam Bahagian 1
Wahyu pertama yang diterima oleh Nabi Muhammad s.a.w sewaktu berusia 40 tahun. Sejarah Islam yang lama telah menceritakan bahawa pada satu malam dalam bulan Ramadhan, Malaikat Jibril telah datang kepada Nabi Muhammad s.a.w semasa Baginda sedang tidur dalam sebuah gua bernama Hira' dan berkata: "Bacalah!" Nabi Muhammad s.a.w berasa keberatan dan sebanyak 3 kali Malaikat tersebut hampir merimaskan Nabi Muhammad s.a.w sehingga Baginda berkata: "Apa yang hendak dibaca!" KemuBagindan malaikat berkata: "Bacalah dengan nama Tuhanmu Yang Menciptakan, Baginda telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah. Yang mengajar manusia dengan perantaraan kalam, Baginda yang mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya".
Ini ialah perkataan Arab yang bermaksud "bacalah", dan digunakan untuk menggambarkan kitab yang mengandungi wahyu-wahyu yang dipercayai oleh umat Islam bahawa diturunkan oleh Allah untuk Nabi Muhammad s.a.w . Selepas wahyu yang pertama, Nabi Muhammad s.a.w menerima banyak lagi wahyu, yang kemuBagindannya disebarkan kepada para penduduk di tempat kelahirannya. Baginda mendesak mereka untuk membuang kepercayaan dan perbuatan mereka menyembah berhala-berhala dan mempercayai Tuhan yang yang esa dan universal.
Nabi Muhammad s.a.w dilahirkan di sebuah kawasan lembah di Makkah yang bernama Hijjaz di Barat Arab pada tahun 571 M. Pada ketika itu, semenanjung Arab berada pada margin dunia yang bertamadun, iaitu empayar Bezantin dan Parsi tetapi tidak mengarah kepada keduanya. Di bahagian barat daya, kawasannya adalah lembah yang subur, pertanian dan pembandaran membangun sejak zaman dahulu lagi. Namun begitu, bahagian yang paling penting di Tanah Arab termasuk tanah gurun yang gersang, dilegakan dengan kolam-kolam air dan dilintasi dengan beberapa jalan untuk kafilah-kafilah. Kebanyakan populasi di sana ialah golongan nomad yang memelihara binatang ternakan, menyerang kaum yang bersaing dan penduduk di kawasan lembah dan sempadan kawasan mereka. Sesetengahnya hidup dengan bercucuk tanam, di beberapa kawasan yang sesuai. Ada juga yang menjalankan aktiviti perdagangan apabila terdapat acara-acara di luar kawasan yang menyedarkan tentang minat dalam laluan perdagangan trans-Arabian. Terjadinya semula konflik antara Byzantium dan Parsi, sikap angkuh sesama kaum di Timur Tengah., selepas lebih satu abad dalam keadaab aman, tiba masanya kedua empayar menjadi sangat aktif dalam dan berhampiran Arab semasa abad ke-6. Beberapa bandar kecil terletak dalam kesesakan yang berlalu melepasi Arab, antara dunia Mediterranean dan Timur. Satu daripada bandar-bandar ini ialah Makkah, asalnya ditubuhkan oleh orang Arab selatan, kemuBagindan diBagindami oleh kaum Arab berbangsa Quraisy.
Penduduk-penduduk semenanjung Arab mempunyai literasi bahasa yang biasa dan kaya dengan puisi-puisi, yang membantu mereka membina identiti mereka. Tetapi mereka tidak mempunyai peraturan politik sendiri dan kepercayaan mereka tentang agama masih keliru, menyembah banyak tuhan yang mereka percaya berada di bawah suatu kuasa yang agung dipanggil Allah. Mereka diperkenalkan dengan agama-agama lain, terdapat koloni Kristian dan Yahudi. Sesetengah orang Arab bertukar agama seperti agama mereka. Selebihnya menjadi tidak puashati dengan penyembahan berhala oleh kaum mereka tetapi mereka tidak juga berpuashati dengan kepercayaan Kristian dan Yahudi. Mereka dikenali secara tradisi Arab sebagai Hanif.
Seruan Nabi Muhammad s.a.w di Makkah mula mendapat perhatian, pada mulanya dari kaum keluarganya sendiri, kemuBagindan menjadi kumpulan yang lebih luas. Selepas beberapa lama, mereka mendapat penentangan daripada kaum mereka yang mendakwa bahawa Nabi Muhammad s.a.w membawa seruan yang menentang kepercayaan dan minat mereka.Tekanan dalam pelbagai bentuk dan penyiksaan secara fizikal digunakan ke atas pengikut-pengikut Nabi Muhammad s.a.w untuk melemahkan pegangan mereka. Hubungan antara Nabi Nabi Muhammad s.a.w dan penduduk setempat menjadi semakin buruk sehingga sesetengah pengikutnya mengambil keputusan untuk berhijrah ke Ethiopia.
Ini ialah perkataan Arab yang bermaksud "bacalah", dan digunakan untuk menggambarkan kitab yang mengandungi wahyu-wahyu yang dipercayai oleh umat Islam bahawa diturunkan oleh Allah untuk Nabi Muhammad s.a.w . Selepas wahyu yang pertama, Nabi Muhammad s.a.w menerima banyak lagi wahyu, yang kemuBagindannya disebarkan kepada para penduduk di tempat kelahirannya. Baginda mendesak mereka untuk membuang kepercayaan dan perbuatan mereka menyembah berhala-berhala dan mempercayai Tuhan yang yang esa dan universal.
Nabi Muhammad s.a.w dilahirkan di sebuah kawasan lembah di Makkah yang bernama Hijjaz di Barat Arab pada tahun 571 M. Pada ketika itu, semenanjung Arab berada pada margin dunia yang bertamadun, iaitu empayar Bezantin dan Parsi tetapi tidak mengarah kepada keduanya. Di bahagian barat daya, kawasannya adalah lembah yang subur, pertanian dan pembandaran membangun sejak zaman dahulu lagi. Namun begitu, bahagian yang paling penting di Tanah Arab termasuk tanah gurun yang gersang, dilegakan dengan kolam-kolam air dan dilintasi dengan beberapa jalan untuk kafilah-kafilah. Kebanyakan populasi di sana ialah golongan nomad yang memelihara binatang ternakan, menyerang kaum yang bersaing dan penduduk di kawasan lembah dan sempadan kawasan mereka. Sesetengahnya hidup dengan bercucuk tanam, di beberapa kawasan yang sesuai. Ada juga yang menjalankan aktiviti perdagangan apabila terdapat acara-acara di luar kawasan yang menyedarkan tentang minat dalam laluan perdagangan trans-Arabian. Terjadinya semula konflik antara Byzantium dan Parsi, sikap angkuh sesama kaum di Timur Tengah., selepas lebih satu abad dalam keadaab aman, tiba masanya kedua empayar menjadi sangat aktif dalam dan berhampiran Arab semasa abad ke-6. Beberapa bandar kecil terletak dalam kesesakan yang berlalu melepasi Arab, antara dunia Mediterranean dan Timur. Satu daripada bandar-bandar ini ialah Makkah, asalnya ditubuhkan oleh orang Arab selatan, kemuBagindan diBagindami oleh kaum Arab berbangsa Quraisy.
Penduduk-penduduk semenanjung Arab mempunyai literasi bahasa yang biasa dan kaya dengan puisi-puisi, yang membantu mereka membina identiti mereka. Tetapi mereka tidak mempunyai peraturan politik sendiri dan kepercayaan mereka tentang agama masih keliru, menyembah banyak tuhan yang mereka percaya berada di bawah suatu kuasa yang agung dipanggil Allah. Mereka diperkenalkan dengan agama-agama lain, terdapat koloni Kristian dan Yahudi. Sesetengah orang Arab bertukar agama seperti agama mereka. Selebihnya menjadi tidak puashati dengan penyembahan berhala oleh kaum mereka tetapi mereka tidak juga berpuashati dengan kepercayaan Kristian dan Yahudi. Mereka dikenali secara tradisi Arab sebagai Hanif.
Seruan Nabi Muhammad s.a.w di Makkah mula mendapat perhatian, pada mulanya dari kaum keluarganya sendiri, kemuBagindan menjadi kumpulan yang lebih luas. Selepas beberapa lama, mereka mendapat penentangan daripada kaum mereka yang mendakwa bahawa Nabi Muhammad s.a.w membawa seruan yang menentang kepercayaan dan minat mereka.Tekanan dalam pelbagai bentuk dan penyiksaan secara fizikal digunakan ke atas pengikut-pengikut Nabi Muhammad s.a.w untuk melemahkan pegangan mereka. Hubungan antara Nabi Nabi Muhammad s.a.w dan penduduk setempat menjadi semakin buruk sehingga sesetengah pengikutnya mengambil keputusan untuk berhijrah ke Ethiopia.
Tuesday, July 20, 2010
Joke Of The Day
Ways To Order A Pizza The Fun Way...
First 20
If using a touch-tone, press random numbers while ordering. Ask person taking the order to stop doing that. Make up a charge-card name. Ask if they accept it. Order a Big Mac Extra Value Meal. Terminate the call with, "Remember, we never had this conversation." Tell the order taker a rival pizza place is on the other line and you're going with the lowest bidder. Give them your address, exclaim "Oh, just surprise me!" and hang up. Answer their questions with questions. In your breathiest voice, tell them to cut the crap about nutrition, ask if they have something outlandishly sinful. Use these bonus words in the conversation: ROBUST FREE-SPIRITED COST-EFFICIENT SYSTEM. Tell them to put the crust on top this time. Sing the order to the tune of your favorite song from Metallica's "Master of Puppets" CD. Do not name the toppings you want. Rather, spell them out. Put an extra edge in your voice when you say "crazy bread." Stutter on the letter "p." Ask for a deal available somewhere else. (e.g. If phoning Domino's, ask for a Cheeser! Cheeser!). Ask what the order taker is wearing. Crack your knuckles into the receiver. Say hello, act stunned for five seconds, then behave as if they called you. Rattle off your order with a determined air. If asked "Would you like drinks with that?", panic and become disoriented. Tell the order taker you're depressed. Get him/her to cheer you up.
Next 20
Make a list of exotic cuisines. Order them as toppings. Change your accent every three seconds.
Order 52 pepperoni slices prepared in a fractal pattern as follows from an equation you are about to dictate. Ask if they need paper. Act like you know the order taker from somewhere. Say "Bed-Wetters' Camp, right?". Start your order with "I'd like. . . ". A little later, slap yourself and say "No, I don't.". If they repeat the order to make sure they have it right, say "OK. That'll be $10.99; please pull up to the first window.". Rent a pizza. Order while using an electric knife sharpener. Ask if you get to keep the pizza box. When they say yes, heave a sigh of relief. Put the accent on the last syllable of "pepperoni." Use the long "i" sound. Have your pizza "shaken, not stirred." Say "Are you sure this is (Pizza Place)? When they say yes, say "Well, so is this! You've got some explaining to do!" When they finally offer proof that it is, in fact, (Pizza Place), start to cry and ask, "Do you know what it's like to be lied to?" Move the mouthpiece farther and farther from your lips as you speak. When the call ends, jerk the mouthpiece back into place and scream goodbye at the top of your lungs. Tell them to double-check to make sure your pizza is, in fact, dead. Imitate the order taker's voice. Eliminate verbs from your speech. When they say "What would you like?" say, "Huh? Oh, you mean now." Play a sitar in the background. Say it's your anniversary and you'd appreciate if the deliverer hid behind some furniture waiting for your spouse to arrive so you can surprise him/her. Amuse the order taker with little-known facts about country music.
Others
Ask to see a menu. Quote Carl Sandberg. Say you'll be able to pay for this when the movie people call back. Ask if they have any idea what is at stake with this pizza. Ask what topping goes best with well-aged Chardonnay. Belch directly into the mouthpiece; then tell your dog it should be ashamed. Order a slice, not a whole pizza. Shout "I'm through with men/women! Send me a dozen of your best, Gaston!" Doze off in the middle of the order, catch yourself, and say "Where was I? Who are you?" Psychoanalyze the order taker. Ask what their phone number is. Hang up, call them, and ask again. Order two toppings, then say, "No, they'll start fighting." Learn to properly pronounce the ingredients of a Twinkie. Ask that these be included in the pizza. Call to complain about service. Later, call to say you were drunk and didn't mean it. Tell the order taker to tell the manager to tell his supervisor he's fired. Report a petty theft to the order taker. Ask for the guy who took your order last time. If he/she suggests anything, adamantly declare, "I shall not be swayed by your sweet words." Wonder aloud if you should trim those nose hairs. Try to talk while drinking something. Start the conversation with "My Call to (Pizza Place), Take 1, and. . . action!" Ask if the pizza is organically grown. Ask about pizza maintenance and repair.
First 20
If using a touch-tone, press random numbers while ordering. Ask person taking the order to stop doing that. Make up a charge-card name. Ask if they accept it. Order a Big Mac Extra Value Meal. Terminate the call with, "Remember, we never had this conversation." Tell the order taker a rival pizza place is on the other line and you're going with the lowest bidder. Give them your address, exclaim "Oh, just surprise me!" and hang up. Answer their questions with questions. In your breathiest voice, tell them to cut the crap about nutrition, ask if they have something outlandishly sinful. Use these bonus words in the conversation: ROBUST FREE-SPIRITED COST-EFFICIENT SYSTEM. Tell them to put the crust on top this time. Sing the order to the tune of your favorite song from Metallica's "Master of Puppets" CD. Do not name the toppings you want. Rather, spell them out. Put an extra edge in your voice when you say "crazy bread." Stutter on the letter "p." Ask for a deal available somewhere else. (e.g. If phoning Domino's, ask for a Cheeser! Cheeser!). Ask what the order taker is wearing. Crack your knuckles into the receiver. Say hello, act stunned for five seconds, then behave as if they called you. Rattle off your order with a determined air. If asked "Would you like drinks with that?", panic and become disoriented. Tell the order taker you're depressed. Get him/her to cheer you up.
Next 20
Make a list of exotic cuisines. Order them as toppings. Change your accent every three seconds.
Order 52 pepperoni slices prepared in a fractal pattern as follows from an equation you are about to dictate. Ask if they need paper. Act like you know the order taker from somewhere. Say "Bed-Wetters' Camp, right?". Start your order with "I'd like. . . ". A little later, slap yourself and say "No, I don't.". If they repeat the order to make sure they have it right, say "OK. That'll be $10.99; please pull up to the first window.". Rent a pizza. Order while using an electric knife sharpener. Ask if you get to keep the pizza box. When they say yes, heave a sigh of relief. Put the accent on the last syllable of "pepperoni." Use the long "i" sound. Have your pizza "shaken, not stirred." Say "Are you sure this is (Pizza Place)? When they say yes, say "Well, so is this! You've got some explaining to do!" When they finally offer proof that it is, in fact, (Pizza Place), start to cry and ask, "Do you know what it's like to be lied to?" Move the mouthpiece farther and farther from your lips as you speak. When the call ends, jerk the mouthpiece back into place and scream goodbye at the top of your lungs. Tell them to double-check to make sure your pizza is, in fact, dead. Imitate the order taker's voice. Eliminate verbs from your speech. When they say "What would you like?" say, "Huh? Oh, you mean now." Play a sitar in the background. Say it's your anniversary and you'd appreciate if the deliverer hid behind some furniture waiting for your spouse to arrive so you can surprise him/her. Amuse the order taker with little-known facts about country music.
Others
Ask to see a menu. Quote Carl Sandberg. Say you'll be able to pay for this when the movie people call back. Ask if they have any idea what is at stake with this pizza. Ask what topping goes best with well-aged Chardonnay. Belch directly into the mouthpiece; then tell your dog it should be ashamed. Order a slice, not a whole pizza. Shout "I'm through with men/women! Send me a dozen of your best, Gaston!" Doze off in the middle of the order, catch yourself, and say "Where was I? Who are you?" Psychoanalyze the order taker. Ask what their phone number is. Hang up, call them, and ask again. Order two toppings, then say, "No, they'll start fighting." Learn to properly pronounce the ingredients of a Twinkie. Ask that these be included in the pizza. Call to complain about service. Later, call to say you were drunk and didn't mean it. Tell the order taker to tell the manager to tell his supervisor he's fired. Report a petty theft to the order taker. Ask for the guy who took your order last time. If he/she suggests anything, adamantly declare, "I shall not be swayed by your sweet words." Wonder aloud if you should trim those nose hairs. Try to talk while drinking something. Start the conversation with "My Call to (Pizza Place), Take 1, and. . . action!" Ask if the pizza is organically grown. Ask about pizza maintenance and repair.
13 Mei 1969 Bahagian 3
Persepsi Yang Sukar Diubah
Kalangan orang Melayu sememangnya mempunyai pandangan yang negatif terhadap kaum Cina yang dilihat sebagai tidak mengenang budi dengan taraf kerakyatan yang diberikan kepada mereka adalah hasil pasca kemerdekaan. Persepsi negatif masyarat Melayu terhadap kaum Cina bukan sahaja disebabkan oleh insiden 13 Mei, akan tetapi juga disebabkan orang Cina merupakan majoriti menganggotai pasukan Bintang Tiga (Komunis) yang ingin menjadikan negara ini sebagai negara komunis berpaksikan negara Komunis China. Walau bagaimanapun pada tahun 2007, sebuah buku berjudul “May 13: Declassified Documents on the Malaysian Riots of 1969” yang ditulis oleh akademik, bekas ahli Democratic Action Party, dan bekas Ahli Parlimen Kua Kia Soong telah mengulas bahawa berdasarkan dokumen yang baru 'declassified' di pejabat maklumat awam London, mengatakan bahawa rusuhan tersebut bukannya disebabkan parti pembangkang sepertimana cerita rasmi yang diberikan, tetapi rusuhan tersebut dimulakan oleh "ascendent state capitalist class" yang mengecap UMNO sebagai 'coup d'etat' untuk menumbangkan Tunku Abdul Rahman. Walau apapun ceritanya, yang pasti kita perlu lihat dan kaji siapakah penulisnya.
Angka korban
Angka rasmi menunjukkan 196 mati, 439 cedera, 39 hilang dan 9,143 ditahan. 211 kenderaan musnah. Tapi ramai telah menganggar ramai lagi dibunuh. Melalui sebuah thesis PhD. daripada Universiti California, Berkeley menganggar seramai 20,000 orang hilang nyawa dalam peristiwa 13 Mei.
Mageran
Negara diisytiharkan darurat pada malam 16 Mei 1969. Dengan pengistiharan ini, Perlembagaan Persekutuan telah digantung. Negara diperintah secara terus oleh Yang DiPertuan Agong dibawah Undang-undang Tentera. Dalam pada itu, Mageran telah dibentuk. Tunku Abdul Rahman telah menarik diri dari mengetuai majlis tersebut. Tempat beliau telah digantikan oleh Timbalan Perdana Menteri Tun Abdul Razak. Berikutan itu, Parlimen juga digantung.
Sesetangah orang Melayu mempersalahkan Tunku Abdul Rahman kerana gagal membendung ancaman rusuhan perkauman tersebut. Di antara tokoh yang lantang menghentam Tunku ialah Tun Dr Mahathir menerusi buku "Dilema Melayu" ("Malay Dilemma"). Buku tersebut pernah diharamkan oleh Tunku. Sepanjang tempoh darurat, Mageran telah melakukan pelbagai tindakan untuk mencari punca dan penyelesaian agar trajedi tersebut tidak berulang. Diantara tindakan yang diambil ialah membentuk satu Rukun Negara bagi meningkatkan kefahaman rakyat pada perlembagaan negara. Turut dilakukan ialah melancarkan Dasar Ekonomi Baru untuk menghapuskan pengenalan kaum dengan satu aktiviti ekonomi dan membasmi kemiskinan tegar dan membentuk Barisan Nasional yang bersifat sebagai sebuah kerajaan perpaduan. Hampir kesemua parti yang bertanding pada 1969 telah menyertai BN kecuali DAP. Walaupun peristiwa tersebut telah 33 tahun berlalu, namun kesannya masih dapat dirasakan sehingga ke hari ini dan sikap tidak percaya terhadap kaum Cina masih menebal dan pasti akan menebal sampai bila-bila.
Kalangan orang Melayu sememangnya mempunyai pandangan yang negatif terhadap kaum Cina yang dilihat sebagai tidak mengenang budi dengan taraf kerakyatan yang diberikan kepada mereka adalah hasil pasca kemerdekaan. Persepsi negatif masyarat Melayu terhadap kaum Cina bukan sahaja disebabkan oleh insiden 13 Mei, akan tetapi juga disebabkan orang Cina merupakan majoriti menganggotai pasukan Bintang Tiga (Komunis) yang ingin menjadikan negara ini sebagai negara komunis berpaksikan negara Komunis China. Walau bagaimanapun pada tahun 2007, sebuah buku berjudul “May 13: Declassified Documents on the Malaysian Riots of 1969” yang ditulis oleh akademik, bekas ahli Democratic Action Party, dan bekas Ahli Parlimen Kua Kia Soong telah mengulas bahawa berdasarkan dokumen yang baru 'declassified' di pejabat maklumat awam London, mengatakan bahawa rusuhan tersebut bukannya disebabkan parti pembangkang sepertimana cerita rasmi yang diberikan, tetapi rusuhan tersebut dimulakan oleh "ascendent state capitalist class" yang mengecap UMNO sebagai 'coup d'etat' untuk menumbangkan Tunku Abdul Rahman. Walau apapun ceritanya, yang pasti kita perlu lihat dan kaji siapakah penulisnya.
Angka korban
Angka rasmi menunjukkan 196 mati, 439 cedera, 39 hilang dan 9,143 ditahan. 211 kenderaan musnah. Tapi ramai telah menganggar ramai lagi dibunuh. Melalui sebuah thesis PhD. daripada Universiti California, Berkeley menganggar seramai 20,000 orang hilang nyawa dalam peristiwa 13 Mei.
Mageran
Negara diisytiharkan darurat pada malam 16 Mei 1969. Dengan pengistiharan ini, Perlembagaan Persekutuan telah digantung. Negara diperintah secara terus oleh Yang DiPertuan Agong dibawah Undang-undang Tentera. Dalam pada itu, Mageran telah dibentuk. Tunku Abdul Rahman telah menarik diri dari mengetuai majlis tersebut. Tempat beliau telah digantikan oleh Timbalan Perdana Menteri Tun Abdul Razak. Berikutan itu, Parlimen juga digantung.
Sesetangah orang Melayu mempersalahkan Tunku Abdul Rahman kerana gagal membendung ancaman rusuhan perkauman tersebut. Di antara tokoh yang lantang menghentam Tunku ialah Tun Dr Mahathir menerusi buku "Dilema Melayu" ("Malay Dilemma"). Buku tersebut pernah diharamkan oleh Tunku. Sepanjang tempoh darurat, Mageran telah melakukan pelbagai tindakan untuk mencari punca dan penyelesaian agar trajedi tersebut tidak berulang. Diantara tindakan yang diambil ialah membentuk satu Rukun Negara bagi meningkatkan kefahaman rakyat pada perlembagaan negara. Turut dilakukan ialah melancarkan Dasar Ekonomi Baru untuk menghapuskan pengenalan kaum dengan satu aktiviti ekonomi dan membasmi kemiskinan tegar dan membentuk Barisan Nasional yang bersifat sebagai sebuah kerajaan perpaduan. Hampir kesemua parti yang bertanding pada 1969 telah menyertai BN kecuali DAP. Walaupun peristiwa tersebut telah 33 tahun berlalu, namun kesannya masih dapat dirasakan sehingga ke hari ini dan sikap tidak percaya terhadap kaum Cina masih menebal dan pasti akan menebal sampai bila-bila.
Monday, July 19, 2010
13 Mei 1969 Bahagian 2
Perarakan Balas Melayu
Perarakan balas UMNO pada pagi 13 Mei 1969 sememangnya penuh dengan perasaan emosi yang tinggi. Apa tidaknya bangsa tuan rumah (tuan tanah) dihina oleh kaum yang entah dari mana datangnya pastinya membangkitkan kemarahan. Orang Melayu yang berkumpul di rumah Menteri Besar Selangor di Jalan Raja Muda Abdul Aziz di Kampung Baru, Kuala Lumpur telah lengkap bersenjatakan pedang dan parang panjang dan hanya menunggu arahan daripada Dato' Harun Idris untuk mengamuk. Dato' Harun Idris walau bagaimanapun cuba untuk mententeramkan keadaan. Akan tetapi kemarahan yang meluap-luap sukar untuk dibendung (sarang tebuan jangan dijolok). Jam 3.00 petang datang berita kejadian pembunuhan orang Melayu di Setapak, hanya dua kilometer dari rumah Menteri Besar Selangor telah tersebar luas. Datang pula cerita lain mengenai seorang wanita mengandung dibunuh dan kandungannya dikeluarkan dari perut dengan menggunakan besi penggantung daging babi. Kemarahan tidak dapat dibendung lagi, kira-kira jam 4.00 petang dua penunggang motosikal Cina yang melalui Jalan Kampung Baru telah dipancung. Sebuah van membawa rokok dibakar dan pemandunya dibunuh.
Pemuda-pemuda Cina yang dikatakan dari PKM dan kongsi-kongsi gelap telah bertindak balas. Mereka membunuh orang-orang Melayu di sekitar Kuala Lumpur. Rupa-rupanya orang Cina dan pemuda Cina ini lengkap dengan pelbagai senjata besi, tombak dan lembing berparang. Kejadian ini telah menyemarakkan lagi api permusuhan di antara Melayu dan Cina. Rusuhan besar terjadi. Perintah darurat dikeluarkan, semua orang tidak dibenarkan keluar dari rumah. Pasukan polis berkawal di sekitar Kuala Lumpur. Tentera dari Rejimen Renjer lebih awal dikerahkan menjaga keselamatan sekitar Kuala Lumpur. Pasukan FRU di keluarkan dari Kampung Baru dan askar dari Rejimen Renjer ambil alih. Malangnya pasukan ini terdiri dari orang-orang bukan Melayu seperti Iban, Cina, India, Sikh, Gurkha dan lain-lain turut menembak orang-orang Melayu dan beberapa das turut ditujukan ke arah rumah Menteri Besar Selangor. Ini menyebabkan kemarahan orang Melayu menjadi tidak terkawal. Menurut laporan, ketua pasukan Rejimen Renjer dikatakan berbangsa Cina. Pemuda-pemuda Melayu yang mempertahankan Kampung Baru dan yang lain-lain mengamuk merasakan diri mereka terkepung antara orang Cina dengan askar Rejimen Renjer.
Askar Melayu Masuk Campur
Menyedari kesilapan ini, Regimen Renjer serta merta dikeluarkan dan digantikan dengan Askar Melayu. Beberapa bangunan rumah kedai di sekitar Kampung Baru, Jalan Tuanku Abdul Rahman masih terus terbakar. Pentadbiran diambil-alih oleh Askar Melayu. Malangnya terdapat tuduhan beberapa askar Askar Melayu telah memasuki kedai-kedai emas Cina dan mengambil harta benda di sana. Malah terdapat komen ada Askar Melayu yang menembak ke atas rumah kedai orang Cina. Yang peliknya masa Rejimen Renjer menembak orang-orang Melayu mereka tidak hiraukan. Ada juga yang mengatakan ramai orang Cina dibunuh dan dicampakkan ke dalam lombong bijih timah di Sungai Klang berhampiran lorong Tiong Nam, Chow Kit, beberapa pemuda Cina ditangkap, dibariskan di tepi lombong dan dibunuh. Campur tangan Askar Melayu benar-benar menyemarakkan semangat orang-orang Melayu dan telah melunturkan malah menakutkan bangsa-bangsa lain.
Insiden di Panggung Odeon
Pemuda-pemuda Cina telah bertindak mengepung Panggung Odeon, di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur. Beberapa iklan disiarkan dalam bahasa Cina di skrin pawagam menyuruh penonton dari kalangan Cina keluar dari panggung. Penonton Melayu di panggung tersebut langsung tidak tahu membaca tulisan bahasa Cina. Kesan daripada itu, pemuda-pemuda Cina tersebut telah menyerbu masuk ke dalam panggung dan menyerang dan menyembelih penonton yang ada. Hampir semua penonton di dalam panggung tersebut mati di dalam keadaan yang sangat mengerikan. Ini termasuklah dua orang Askar Melayu yang tinggal di Sungai Ramal, Kajang. Manakala di pasar pula Askar Melayu telah menembak orang Cina yang melanggar perintah berkurung dengan kereta perisai mereka. Di lebuh raya persekutuan pula, penduduk Melayu Kampung Kerinchi telah membuang pasu di atas lebuhraya tersebut dan mengakibatkan kesesakan lalulintas dan kemalangan. Pemilik kereta berbangsa Cina ditetak dan dibunuh. Seluruh keluarga peniaga Cina yang menjual bunga berdekatan habis dibunuh. Di lapangan terbang Sungai Besi waktu itu yang merupakan lapangan terbang antarabangsa, Askar Melayu telah menembak orang Cina yang baru balik dari luar negeri dengan tanggapan bahawa mereka melanggar perintah berkurung.
Seorang polis bernama Rahim yang tinggal di Kuala Lumpur yang turut menonton wayang di Odeon terkena tetakan di kepala dan berpura-pura mati. Beliau masih hidup hingga sekarang. Akibat daripada tindakan sebegini, orang-orang Melayu mulai bertindak balas, dan dikatakan kepala orang Cina yang dibunuh diletakkan di atas pagar. Khabar angin mengatakan Tentera Sabil dari Sungai Manik, Tentera Selempang Merah dari Muar dan Batu Pahat yang dalam pergerakan ke Kampung Baru telah disekat oleh polis di Balai Polis Kajang dan Cheras. Apa yang pasti, Askar Melayu juga telah menyelamatkan orang Melayu di Kampung Baru ketika itu. Mungkin juga ramai yang pernah mendengar kisah parang terbang yang terbang di Kampung Cheras Baru dan penggal kepala orang Cina. Namun rusuhan kaum tidak terjadi di Kelantan, Terengganu dan Pahang. Di Perak, Kedah, Pulau Pinang serta Perlis tiada sebarang pergaduhan. Negeri Johor dan Negeri Sembilan juga tidak terjadi apa-apa kerana telah diberi amaran oleh PKM. Cuma ada sedikit kekecohan di Melaka. Di Betong ada tembakan dilepaskan oleh PKM dan mereka memberi amaran jika Askar Melayu menembak orang Cina, mereka akan memberi senjata api kepada orang Cina.
Perarakan balas UMNO pada pagi 13 Mei 1969 sememangnya penuh dengan perasaan emosi yang tinggi. Apa tidaknya bangsa tuan rumah (tuan tanah) dihina oleh kaum yang entah dari mana datangnya pastinya membangkitkan kemarahan. Orang Melayu yang berkumpul di rumah Menteri Besar Selangor di Jalan Raja Muda Abdul Aziz di Kampung Baru, Kuala Lumpur telah lengkap bersenjatakan pedang dan parang panjang dan hanya menunggu arahan daripada Dato' Harun Idris untuk mengamuk. Dato' Harun Idris walau bagaimanapun cuba untuk mententeramkan keadaan. Akan tetapi kemarahan yang meluap-luap sukar untuk dibendung (sarang tebuan jangan dijolok). Jam 3.00 petang datang berita kejadian pembunuhan orang Melayu di Setapak, hanya dua kilometer dari rumah Menteri Besar Selangor telah tersebar luas. Datang pula cerita lain mengenai seorang wanita mengandung dibunuh dan kandungannya dikeluarkan dari perut dengan menggunakan besi penggantung daging babi. Kemarahan tidak dapat dibendung lagi, kira-kira jam 4.00 petang dua penunggang motosikal Cina yang melalui Jalan Kampung Baru telah dipancung. Sebuah van membawa rokok dibakar dan pemandunya dibunuh.
Pemuda-pemuda Cina yang dikatakan dari PKM dan kongsi-kongsi gelap telah bertindak balas. Mereka membunuh orang-orang Melayu di sekitar Kuala Lumpur. Rupa-rupanya orang Cina dan pemuda Cina ini lengkap dengan pelbagai senjata besi, tombak dan lembing berparang. Kejadian ini telah menyemarakkan lagi api permusuhan di antara Melayu dan Cina. Rusuhan besar terjadi. Perintah darurat dikeluarkan, semua orang tidak dibenarkan keluar dari rumah. Pasukan polis berkawal di sekitar Kuala Lumpur. Tentera dari Rejimen Renjer lebih awal dikerahkan menjaga keselamatan sekitar Kuala Lumpur. Pasukan FRU di keluarkan dari Kampung Baru dan askar dari Rejimen Renjer ambil alih. Malangnya pasukan ini terdiri dari orang-orang bukan Melayu seperti Iban, Cina, India, Sikh, Gurkha dan lain-lain turut menembak orang-orang Melayu dan beberapa das turut ditujukan ke arah rumah Menteri Besar Selangor. Ini menyebabkan kemarahan orang Melayu menjadi tidak terkawal. Menurut laporan, ketua pasukan Rejimen Renjer dikatakan berbangsa Cina. Pemuda-pemuda Melayu yang mempertahankan Kampung Baru dan yang lain-lain mengamuk merasakan diri mereka terkepung antara orang Cina dengan askar Rejimen Renjer.
Askar Melayu Masuk Campur
Menyedari kesilapan ini, Regimen Renjer serta merta dikeluarkan dan digantikan dengan Askar Melayu. Beberapa bangunan rumah kedai di sekitar Kampung Baru, Jalan Tuanku Abdul Rahman masih terus terbakar. Pentadbiran diambil-alih oleh Askar Melayu. Malangnya terdapat tuduhan beberapa askar Askar Melayu telah memasuki kedai-kedai emas Cina dan mengambil harta benda di sana. Malah terdapat komen ada Askar Melayu yang menembak ke atas rumah kedai orang Cina. Yang peliknya masa Rejimen Renjer menembak orang-orang Melayu mereka tidak hiraukan. Ada juga yang mengatakan ramai orang Cina dibunuh dan dicampakkan ke dalam lombong bijih timah di Sungai Klang berhampiran lorong Tiong Nam, Chow Kit, beberapa pemuda Cina ditangkap, dibariskan di tepi lombong dan dibunuh. Campur tangan Askar Melayu benar-benar menyemarakkan semangat orang-orang Melayu dan telah melunturkan malah menakutkan bangsa-bangsa lain.
Insiden di Panggung Odeon
Pemuda-pemuda Cina telah bertindak mengepung Panggung Odeon, di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur. Beberapa iklan disiarkan dalam bahasa Cina di skrin pawagam menyuruh penonton dari kalangan Cina keluar dari panggung. Penonton Melayu di panggung tersebut langsung tidak tahu membaca tulisan bahasa Cina. Kesan daripada itu, pemuda-pemuda Cina tersebut telah menyerbu masuk ke dalam panggung dan menyerang dan menyembelih penonton yang ada. Hampir semua penonton di dalam panggung tersebut mati di dalam keadaan yang sangat mengerikan. Ini termasuklah dua orang Askar Melayu yang tinggal di Sungai Ramal, Kajang. Manakala di pasar pula Askar Melayu telah menembak orang Cina yang melanggar perintah berkurung dengan kereta perisai mereka. Di lebuh raya persekutuan pula, penduduk Melayu Kampung Kerinchi telah membuang pasu di atas lebuhraya tersebut dan mengakibatkan kesesakan lalulintas dan kemalangan. Pemilik kereta berbangsa Cina ditetak dan dibunuh. Seluruh keluarga peniaga Cina yang menjual bunga berdekatan habis dibunuh. Di lapangan terbang Sungai Besi waktu itu yang merupakan lapangan terbang antarabangsa, Askar Melayu telah menembak orang Cina yang baru balik dari luar negeri dengan tanggapan bahawa mereka melanggar perintah berkurung.
Seorang polis bernama Rahim yang tinggal di Kuala Lumpur yang turut menonton wayang di Odeon terkena tetakan di kepala dan berpura-pura mati. Beliau masih hidup hingga sekarang. Akibat daripada tindakan sebegini, orang-orang Melayu mulai bertindak balas, dan dikatakan kepala orang Cina yang dibunuh diletakkan di atas pagar. Khabar angin mengatakan Tentera Sabil dari Sungai Manik, Tentera Selempang Merah dari Muar dan Batu Pahat yang dalam pergerakan ke Kampung Baru telah disekat oleh polis di Balai Polis Kajang dan Cheras. Apa yang pasti, Askar Melayu juga telah menyelamatkan orang Melayu di Kampung Baru ketika itu. Mungkin juga ramai yang pernah mendengar kisah parang terbang yang terbang di Kampung Cheras Baru dan penggal kepala orang Cina. Namun rusuhan kaum tidak terjadi di Kelantan, Terengganu dan Pahang. Di Perak, Kedah, Pulau Pinang serta Perlis tiada sebarang pergaduhan. Negeri Johor dan Negeri Sembilan juga tidak terjadi apa-apa kerana telah diberi amaran oleh PKM. Cuma ada sedikit kekecohan di Melaka. Di Betong ada tembakan dilepaskan oleh PKM dan mereka memberi amaran jika Askar Melayu menembak orang Cina, mereka akan memberi senjata api kepada orang Cina.
Sunday, July 18, 2010
Joke Of The Day
A mild-mannered man was tired of being bossed around by his wife so he went to a psychiatrist.
The psychiatrist said he needed to build his self-esteem, and so gave him a book on assertiveness, which he read on the way home.
He had finished the book by the time he reached his house.
The man stormed into the house and walked up to his wife.
Pointing a finger in her face, he said, "From now on, I want you to know that I am the man of this house, and my word is law! I want you to prepare me a gourmet meal tonight, and when I'm finished eating my meal, I expect a sumptuous dessert afterward. Then, after dinner, you're going to draw me my bath so I can relax. And when I'm finished with my bath, guess who's going to dress me and comb my hair?"
"The funeral director," said his wife.
The man ????
The psychiatrist said he needed to build his self-esteem, and so gave him a book on assertiveness, which he read on the way home.
He had finished the book by the time he reached his house.
The man stormed into the house and walked up to his wife.
Pointing a finger in her face, he said, "From now on, I want you to know that I am the man of this house, and my word is law! I want you to prepare me a gourmet meal tonight, and when I'm finished eating my meal, I expect a sumptuous dessert afterward. Then, after dinner, you're going to draw me my bath so I can relax. And when I'm finished with my bath, guess who's going to dress me and comb my hair?"
"The funeral director," said his wife.
The man ????
13 Mei 1969 Bahagian 1
Angka 13 Mei semestinya akan mengingatkan kita terhadap peristiwa pada tahun 1969. Satu tarikh keramat bagi sesetengah pihak manakala tidak pula yang berpendapat satu palit hitam dalam sejarah Tanah Melayu di mana tercetusnya rusuhan kaum yang dasyat sekaligus mencerminkan masalah perpaduan di Tanah Melayu. Tragedi yang mempunyai kaitan yang rapat dengan "Pilihan Raya Umum 1969" telah mengakibatkan kehilangan nyawa serta harta benda orang awam.
Kata Tok Selampit
Semasa kempen Pilihan Raya 1969, calon-calon pilihan raya serta ahli-ahli politik dari kalangan parti pembangkang, telah membangkitkan perihal Bangsa Melayu, Bahasa Melayu, Hak Istimewa (Malay Supremacy), orang Melayu sebagai Bumiputera dan hak kerakyatan orang bukan Melayu. Hal ini telah memberi kesempatan kepada ahli-ahli politik yang ingin mendapatkan faedah dalam pilihanraya. Pada pilihanraya umum 1969 Parti Perikatan yang dianggotai oleh (UMNO-MCA-MIC) telah gagal memperolehi majoriti 2/3 di parlimen, walaupun masih berjaya membentuk kerajaan persekutuan. Hal ini disifatkan oleh parti pembangkang sebagai satu kemenangan yang besar buat mereka. Jumlah kerusi yang dimenanginya dalam Dewan Rakyat (Parlimen) telah menurun daripada 89 kerusi pada tahun 1964 kepada 66 kerusi pada tahun 1969.
Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan), Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan Parti Progresif Rakyat (PPP) menang 25 buah kerusi dalam Dewan Rakyat manakala PAS menang 12 kerusi. Pihak pembangkang yang memperoleh pencapaian gemilang dalam pilihanraya telah meraikan kemenangan mereka pada 11 Mei 1969 dengan cara berarak. Perarakan yang dikepalai oleh Dr. Tan Chee Khoon dari parti Gerakan yang telah menang besar di kawasan Batu, Selangor telah mendapat kebenaran polis untuk berarak di sekitar jalan raya di sekitar Kuala Lumpur. Perarakan tersebut menyebabkan kesesakan. Perarakan hingga ke Jalan Campbell dan Jalan Hale dan menuju ke Kampung Baru. Sedangkan di Kampung Baru, diduduki lebih 30,000 orang Melayu yang menjadi kubu UMNO dan terletaknya rumah Menteri Besar Selangor ketika itu, Dato' Harun Idris. Kaum Cina telah melontar penghinaan dengan mengikat penyapu kepada kenderaan mereka dengan aksi mereka menyapu bersih kawasan tersebut kerusi sambil melaungkan kata-kata penghinaan. Penyapu tersebut sebagai lambang mereka akan menyapu ('menyingkir') orang-orang Melayu dari Kuala Lumpur, lebih menyakitkan ada yang melaungkan kata-kata “Hoii Melayu keluar..Cina mahu masuk!” dan tidak kurang pula yang mencaci dan meludah dari atas lori ke arah orang Melayu di tepi-tepi jalan. Ia berlarutan hingga ke 13 Mei 1969 sebelum Parti Gerakan mengeluarkan kenyataan meminta maaf pada 13 May di atas kelakuan penyokong mereka. Insiden ini telah menyebabkan Menteri Besar Selangor, Dato' Harun Idris telah mengumumkan bahawa perarakan balas UMNO akan dijalankan pada pukul 7.30 malam, 13 Mei 1969.
Asalnya Nak Arak Cina Mati
Di Jinjang, Kepong, perarakan bagi mengiringi kematian seorang Cina akibat sakit tua telah bertukar menjadi perarakan kemenangan pilihan raya oleh puak Cina dan sekali lagi insiden menghina Melayu berlaku. Pada hari Selasa 13 Mei, Presiden Gerakan, Yeoh Tech Chye yang menang besar di kawasan Bukit Bintang, Kuala Lumpur memohon maaf di atas ketelanjuran ahli-ahlinya melakukan kebiadapan semasa perarakan, tapi nasi sudah jadi bubur, permohonan maaf sudah terlambat.
Kata Tok Selampit
Semasa kempen Pilihan Raya 1969, calon-calon pilihan raya serta ahli-ahli politik dari kalangan parti pembangkang, telah membangkitkan perihal Bangsa Melayu, Bahasa Melayu, Hak Istimewa (Malay Supremacy), orang Melayu sebagai Bumiputera dan hak kerakyatan orang bukan Melayu. Hal ini telah memberi kesempatan kepada ahli-ahli politik yang ingin mendapatkan faedah dalam pilihanraya. Pada pilihanraya umum 1969 Parti Perikatan yang dianggotai oleh (UMNO-MCA-MIC) telah gagal memperolehi majoriti 2/3 di parlimen, walaupun masih berjaya membentuk kerajaan persekutuan. Hal ini disifatkan oleh parti pembangkang sebagai satu kemenangan yang besar buat mereka. Jumlah kerusi yang dimenanginya dalam Dewan Rakyat (Parlimen) telah menurun daripada 89 kerusi pada tahun 1964 kepada 66 kerusi pada tahun 1969.
Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan), Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan Parti Progresif Rakyat (PPP) menang 25 buah kerusi dalam Dewan Rakyat manakala PAS menang 12 kerusi. Pihak pembangkang yang memperoleh pencapaian gemilang dalam pilihanraya telah meraikan kemenangan mereka pada 11 Mei 1969 dengan cara berarak. Perarakan yang dikepalai oleh Dr. Tan Chee Khoon dari parti Gerakan yang telah menang besar di kawasan Batu, Selangor telah mendapat kebenaran polis untuk berarak di sekitar jalan raya di sekitar Kuala Lumpur. Perarakan tersebut menyebabkan kesesakan. Perarakan hingga ke Jalan Campbell dan Jalan Hale dan menuju ke Kampung Baru. Sedangkan di Kampung Baru, diduduki lebih 30,000 orang Melayu yang menjadi kubu UMNO dan terletaknya rumah Menteri Besar Selangor ketika itu, Dato' Harun Idris. Kaum Cina telah melontar penghinaan dengan mengikat penyapu kepada kenderaan mereka dengan aksi mereka menyapu bersih kawasan tersebut kerusi sambil melaungkan kata-kata penghinaan. Penyapu tersebut sebagai lambang mereka akan menyapu ('menyingkir') orang-orang Melayu dari Kuala Lumpur, lebih menyakitkan ada yang melaungkan kata-kata “Hoii Melayu keluar..Cina mahu masuk!” dan tidak kurang pula yang mencaci dan meludah dari atas lori ke arah orang Melayu di tepi-tepi jalan. Ia berlarutan hingga ke 13 Mei 1969 sebelum Parti Gerakan mengeluarkan kenyataan meminta maaf pada 13 May di atas kelakuan penyokong mereka. Insiden ini telah menyebabkan Menteri Besar Selangor, Dato' Harun Idris telah mengumumkan bahawa perarakan balas UMNO akan dijalankan pada pukul 7.30 malam, 13 Mei 1969.
Asalnya Nak Arak Cina Mati
Di Jinjang, Kepong, perarakan bagi mengiringi kematian seorang Cina akibat sakit tua telah bertukar menjadi perarakan kemenangan pilihan raya oleh puak Cina dan sekali lagi insiden menghina Melayu berlaku. Pada hari Selasa 13 Mei, Presiden Gerakan, Yeoh Tech Chye yang menang besar di kawasan Bukit Bintang, Kuala Lumpur memohon maaf di atas ketelanjuran ahli-ahlinya melakukan kebiadapan semasa perarakan, tapi nasi sudah jadi bubur, permohonan maaf sudah terlambat.
Subscribe to:
Posts (Atom)