Awal Mulo Tok Kalo Mulo

Versi Bahasa Kelantan

Tohok kemano pong..kalu bako baik tetak jadi baik..tohok kelauk jadi pulau..tohok kedarak jadi manusio..Imej anok kelate kito keno jago..jange bui orghe pande rendoh..orghe kecek orghe putih..kito kecek orghe putih..orghe kecek prancih..kito bubuh hok mano patuk..janji bunyi serupo prancih..

Versi Bahasa Buku

Kalau baka yang baik, campak kat mana pon tetap jadi baik..campak ke laut jadi pulau..campak ke darat jadi orang..Imej anak Kelantan perlu dijaga..jangan sampai orang pandang rendah..kalau orang berbahasa Inggeris..kita berbahasa Inggeris..kalau orang berbahasa Perancis..kita hentam apa yang patut..asalkan bunyinya macam bahasa Perancis..

Thursday, July 22, 2010

Sejarah Kegemilangan Islam Bahagian 4

Krisis Pertama: Khalifah

Kewafatan Nabi Nabi Muhammad s.a.w telah menimbulkan krisis pertama dalam Islam. Nabi Muhammad s.a.w tidak pernah menganggap dirinya lebih dari seorang makhluk biasa walaupun Baginda berbeza kedudukan daripada yang lain walaupun Baginda mempunyai keistimewaan untuk berhubung terus dengan Allah, tetapi Baginda sendiri tidak pernah memanipulasikan kedudukan beliau.

"Nabi Muhammad s.a.w itu tidak lain hanyalah seorang rasul, sungguh telah berlalu sebelumnya beberapa orang rasul. Apakah jika jika Baginda wafat atau dibunuh kamu berbalik ke belakang (murtad)? Barangsiapa yang berbalik ke belakang, maka ia tidak dapat mendatangkan mudharat kepada Allah sedikitpun; dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur." Surah Ali 'Imran, 3: 144.

Nabi Muhammad s.a.w S.A.W wafat dan tiada lagi nabi selepas Baginda. Pemimpin dalam masyarakat telah tiada dan perlu diganti. Dalam saat genting ini, lelaki yang paling berwibawa dan paling aktif di antara sahabat-sahabat nabi adalah Abu Bakar. Beliau adalah antara sahabat terawal yang memeluk Islam dan dihormati oleh orang-orang Islam. Baginda dilantik sebagai pemimpin dengan gelaran khalifah yang bermaksud ? Keturunan ketua-ketua tersebut tidak dikenali oleh orang-orang Arab pada waktu itu. Dari atas sempadan di Utara Arab, dua empayar besar Byzantium dan Persia, memperlihatkan kepada dunia tamadun mereka yang unggul di benua Arab. Mereka menggunakan pemerintahan secara monarki. Negara-negara yang berada di Tenggara Arab ditadbir untuk beberapa lama berdasarkan undang-undang tempatan, raja yang diwarisi. Namun di kalangan orang-orang Arab di bahagian Utara yang menghasilkan pengenalan utama yang menyokong bentuk baru, bentuk yang sah telah wujud, dan ketua kabilah selalunya dipilih bukan daripada satu keturunan yang tetap tetapi dari kalangan ahli keluarga dari sebuah keluarga yang mulia.

Namun begitu, jika orang-orang Arab mengetahui tentang monarki, mereka tidak akan menyukainya dan merujuk kepada sistem beraja pada zaman pra-islam selalunya bermusuhan. Prestij tidak sama seperti kekuasaan dan pemilihan untuk ketua kabilah, walaupun dalam perlaksanaaannya terhad kepada ahli-ahli satu keluarga, ia tidak dihalang oleh mana-mana undang-undang pertukaran. Pemilihan adalah peribadi dan dibuat untuk kualiti peribadi-keupayaan untuk membangkitkan dan mempertahankan kesetiaan. Dengan kedatangan Islam, perasaan anti-dinasti yang telah lama wujud dikuatkan dengan sentimen anti-aristokratik yang ditunjukkan dalam kepercayaan Islam tentang persaudaraan dan kesamaan orang-orang yang beriman, dan penolakan mana-mana pengecualian terhadap yang beriman atau kebaikan peribadi. Melalui semua perubahan yang berturut-berturut dalam kekhalifahan seperti telah sebenarnya wujud, fahaman tentang pertukaran elektif kekal termaktub dalam teori dan perundangan Muslim dan pengunBagindan terus terpelihara sehingga dinasti khalifah seterusnya.

Abu Bakar dan Umar, khalifah yang pertama dan keduanya datang dari puak yang tidak berapa penting pada zaman pra-Islam di Makkah. Khalifah yang ketiga ialah lelaki dari puak yang berbeza. Uthman bin 'Affan ialah dari keluarga Bani Umayyah, salah satu puak yang terkenal di Makkah dan Baginda juga sahabat yang paling tua antara mereka. Perlantikannya ialah satu kejayaan dan peluang untuk bangsawan Makkah, untuk mendapat faedah. Perhentian sementara bagi peperangan dengan sempadan-sempadan memberikan ahli-ahli kaum masa untuk membalas rasa terkilan mereka. Ketegangan dan tekanan dari segi persaingan meledak sebagai siri-siri kebinasaan pada peperangan sivil.

No comments:

Post a Comment