Awal Mulo Tok Kalo Mulo

Versi Bahasa Kelantan

Tohok kemano pong..kalu bako baik tetak jadi baik..tohok kelauk jadi pulau..tohok kedarak jadi manusio..Imej anok kelate kito keno jago..jange bui orghe pande rendoh..orghe kecek orghe putih..kito kecek orghe putih..orghe kecek prancih..kito bubuh hok mano patuk..janji bunyi serupo prancih..

Versi Bahasa Buku

Kalau baka yang baik, campak kat mana pon tetap jadi baik..campak ke laut jadi pulau..campak ke darat jadi orang..Imej anak Kelantan perlu dijaga..jangan sampai orang pandang rendah..kalau orang berbahasa Inggeris..kita berbahasa Inggeris..kalau orang berbahasa Perancis..kita hentam apa yang patut..asalkan bunyinya macam bahasa Perancis..

Friday, July 23, 2010

Sejarah Kegemilangan Islam Bahagian 5

Siri yang pertama bermula pada 656 (36 Hijrah) dengan pembunuhan Uthman dan digantikan dengan Ali, menantu dan sepupu Rasulullah. Buat kali pertama, pemerintah Islam dibunuh oleh orang Islam sendiri dan tentera-tentera Islam berperang sesama sendiri. Khalifah Ali juga dibunuh, maka berakhirlah pemerintahan oleh empat orang sahabat yang terpilih itu. Sistem khalifah yang baru muncul iaitu Bani Umayyah yang mempunyai prinsip monarki . Nyata sekali, mereka telah memindahkan sistem khalifah dari Arab ke Syria, kawasan jajahan baru dan amat dikenali dalam bidang politik dan pentadbiran empayar Timur Tengah yang lama.

Dalam situasi yang kompleks dan kekalutan ini, satu kumpulan telah memperoleh kepentingan istimewa sebagai pengikut Ali bin Abi Talib. Sebagai suami kepada anak perempuan Rasulullah, Fatimah, Baginda tidak mempunyai kemuliaan seperti Rasulullah namun terlalu Bagindagung-agungkan oleh para pengikutnya. Ali adalah seorang pahlawan yang gagah dan mempunyai peribadi diri yang mulia. Ini membolehkannya mendapat sokongan yang padu daripada sesetengah umat Islam. Mereka setia menyokongnya walaupun selepas Baginda digulingkan dan mereka pada mulanya dikenali sebagai Shi'at Ali, kemuBagindannya dipanggil sebagai Syi'ah. Bani Umayyah kekal memerintah selama lebih satu abad melaui beberapa siri kompromi dan susunan sementara yang mempertahankan kesatuan umat Islam, tetapi kos untuk mewujud dan mempertahankan dominasi bangsawan Arab terhadap bangsa bukan Arab, termasuk penganut Islam yang bukan berbangsa Arab, dan satu sistem kerajaan yang hebat dan pentadbiran yang tiba untuk meminjamkan lebih banyak struktur, kaedah-kaedah dan kakitangan yang telah ditempatkan oleh Islam.

Terdapat banyak yang menentang proses tersebut. Penyokong-penyokong Ali yang dikenali sebagai Kharijis yang telah keluar , terasing daripada gerakan Umayyah dan menentang Umayyah semasa hidupnya terus menentang keturunannya. Mereka adalah golongan yang sangat ekstrim yang menolak sebarang kuasa yang bukan dari pilihan mereka dan membenci mendesak mereka menuruti mereka. Golongan Syi'ah telah memberikan kesetiaan kepada beberapa orang ahli keluarga Rasulullah.dan menuruti siri-siri pemimpin yang cuba mematahkan khalifah Ummayyah dan membina satu pentadbiran yang baru.

No comments:

Post a Comment