Awal Mulo Tok Kalo Mulo

Versi Bahasa Kelantan

Tohok kemano pong..kalu bako baik tetak jadi baik..tohok kelauk jadi pulau..tohok kedarak jadi manusio..Imej anok kelate kito keno jago..jange bui orghe pande rendoh..orghe kecek orghe putih..kito kecek orghe putih..orghe kecek prancih..kito bubuh hok mano patuk..janji bunyi serupo prancih..

Versi Bahasa Buku

Kalau baka yang baik, campak kat mana pon tetap jadi baik..campak ke laut jadi pulau..campak ke darat jadi orang..Imej anak Kelantan perlu dijaga..jangan sampai orang pandang rendah..kalau orang berbahasa Inggeris..kita berbahasa Inggeris..kalau orang berbahasa Perancis..kita hentam apa yang patut..asalkan bunyinya macam bahasa Perancis..

Sunday, July 25, 2010

Sejarah Kegemilangan Islam Bahagian Akhir

Islam Di Andalusia

Islam telah tiba ke Andalusia (Sepanyol) pada tahun 710 M apabila Tariq bin Malik, seorang pegawai Berber melintasi selat yang memisahkan antara Afrika dan Eropah. Tidak kurang daripada satu tahun selepas itu,seramai 7000 orang telah dipimpin oleh Thariq bin Ziyad mendarat di Gibraltar (Jabal Tariq atau gunung Tariq). Sebahagian besar semenanjung Iberian telah ditakluki oleh orang Islam pada tahun 718 M. Terdapat pertentangan dengan pemerintahan Kristian Visagoth dan rajanya, Roderick. Pada tahun 755, Abdurrahman dari Bani Umayyah, Damascus telah sampai ke Sepanyol selepas Bani Ummayyah digulingkan oleh Bani Abbasiyyah. Baginda dikenali sebagai Abdurrahman Ad-Dakhil yang telah membina masjid Cordoba. Zaman khalifah tersebut telah bertahan sehingga tahun 912 M.

Umat Islam pada zaman itu telah memerintah kawasan jajahan dengan penuh sikap toleransi walaupun terhadap penduduk Kristian dan Yahudi. Oleh sebab itu, ramai di kalangan mereka telah tertarik dengan Islam. Orang-orang Islam juga telah membangunkan Cordoba sebagai satu bandar yang tercanggih di Eropah dengan populasi mencecah 500000 penduduk. Terdapat 700 masjid, sebuah universiti dan 70 perpustakaan yang mengandungi 500000 manuskrip. Mereka menggaji kakitangan dari kalangan penyelidik, juruhias cetakan dan penjilid buku. Mereka telah mengembangkan ilmu sains, falsafah dan kesenian. Ramai yang telah datang dari seluruh pelosok Eropah untuk menimba pelbagai cabang ilmu di sana.

Islam di Andalusia telah melahirkan beberapa tokoh yang terkenal seperti ahli falsafah Ibnu Rushd, pakar matematik, al-Zarqali dan al-Bitruji, ahli fizik, Ibnu Zuhr dan ramai lagi.
Kebanyakan sumbangan ilmuan Islam dari segi sains, dibangunkan dalam bidang perubatan. Al-Zahrawi adalah salah seorang ahli sains yang menghasilkan penemuan tentang anatomi dan pembedahan. Kajiannya telah menjadi rujukan utama sekolah perubatan di Eropah pada pertengahan abad tersebut. Ibn al-Nafis telah menemui sistem peredaran darah manusia. Mereka juga telah membuat penambahan yang besar terhadap kajian tubuh badan manusia dari Greek. Hasil kerja Ibn Baitar tentang tumbuhan herba pula dijadikan rujukan di Sepanyol dan Afrika Utara. Cordoba menjadi bandar metropolitan dengan kilang-kilang dan bengkel-bengkel. Di sana juga telah wujud lampu jalan dan banyak bangunan dengan senibina unik seperti masjid.

Pada abad ke-11, orang-orang Kristian mula bangkit dan merancang untuk menentang pemerintah dan orang-orang Islam. Mereka menyerang untuk mengambil semula Toledo dengan pimpinan Alfonso VI. Tempoh waktu tersebut dikenali sebagai Taklukan Semula (Reconquest) dan banyak kerajaan Kristian mula menunjukkan penentangan yang serius. Dua kota utama iaitu Cordova dan Seville jatuh pada tahun 1238 dan 1248. Kerajaan Granada telah mengurangkan kawasan jajahan Islam di Sepanyol. Lebih daripada dua setengah abad, kerajaan Islam bertahan dan makmur di Sepanyol. Akhirnya pada Januari 1492, Ferdinand atau Aragon dan Isabella dari Castile telah menakluk kerajaan Islam terakhir di Sepanyol iaitu Alhambra dan Boadbil, selepas mereka berkahwin dan menggabungkan kerajaan-kerajaan mereka.

No comments:

Post a Comment