Awal Mulo Tok Kalo Mulo

Versi Bahasa Kelantan

Tohok kemano pong..kalu bako baik tetak jadi baik..tohok kelauk jadi pulau..tohok kedarak jadi manusio..Imej anok kelate kito keno jago..jange bui orghe pande rendoh..orghe kecek orghe putih..kito kecek orghe putih..orghe kecek prancih..kito bubuh hok mano patuk..janji bunyi serupo prancih..

Versi Bahasa Buku

Kalau baka yang baik, campak kat mana pon tetap jadi baik..campak ke laut jadi pulau..campak ke darat jadi orang..Imej anak Kelantan perlu dijaga..jangan sampai orang pandang rendah..kalau orang berbahasa Inggeris..kita berbahasa Inggeris..kalau orang berbahasa Perancis..kita hentam apa yang patut..asalkan bunyinya macam bahasa Perancis..

Wednesday, July 28, 2010

Kebanjiran Warga Asing di Malaysia



Kalau kita berjalan-jalan di sekitar bandaraya Kuala Lumpur seperti di KLCC, Jalan Masjid India, Jalan TAR, Chow Kit, Petaling Street, kita pasti akan terasa seolah-olah kita berada disebuah lain. Macam tak percaya pula kita rupanya ada kat Malaysia, apa tidaknya kalau asyik terserempak dengan warga mat-mat Indon, Bangla, Nepal, Myanmar, Vietnam, Kemboja, India, China dan Negro. Bila kita tanya apa yang dia buat kat Malaysia ni, semua cakap belajar, jadi student...nak buat camana kalau dah *tuut* kita yang membenarkan mereka datang belajar. ..Ya tak? Walaupun yang sebenarnya kita tahu mereka ni bukannya datang nak belajar pon, yang penting Sasaran Tahunan tercapai, bila ditanya Lembaga Audit (nak renew lesen ISO) bolehlah kita cerita yang dah berpuluh juta Pendatang Haram (HARAM) masuk dan mencapai sasaran Jabatan *tuut*. Sesuai dengan slogan Malaysia Truly Asia katakan, menggambarkan Malaysia sebagai negara yang multiracial dan multicultural. Kalau kita nak tengok berapa ramainya mereka ni, kita tunggu masa cuti-cuti perayaan, bilamana warga asal Malaysia pergi bercuti, confirm yang ada kat Kuala Lumpur hanyalah HARAM ni. Mereka akan memenuhi di setiap sudut yang ada.


Kebanjiran mereka boleh mengancam keselamatan penduduk tempatan malah juga keselamatan negara. Mereka juga menjadi punca kepada peningkatan kes-kes jenayah dan gejala sosial. Sejak akhir-akhir ini, kerap kali kita dengar kejadian rompakan, pecah rumah, kecurian dan penipuan yang membabitkan warga asing. Tak cukup dengan kejadian sebegitu, kini imej Malaysia di mata dunia mungkin terjejas teruk apabila Malaysia mula dikaitkan sebagai pusat sindiket antarabangsa seperti penyeludupan manusia, pemalsuan dokumen dan pengedaran dadah. Kemasukan warga asing seharusnya dihentikan, jangan benarkan mereka masuk langsung. Ini tidak, main tangkap muat saja.


Yang paling peliknya, jabatan-jabatan yang berkaitan seperti *tuut* dan Penguatkuasa *tuut* macam tak ambil peduli saja. Pernah satu malam waktu saya bersiar-siar dengan seorang kawan di Bukit Bintang, saya nampak sekumpulan Penguatkuasa *tuut* sedang membuat rondaan, dan confirm mereka tahu yang peniaga tersebut semuanya HARAM, tapi mereka buat macam tak nampak saja, dah burpppp katakan. Yang kecewanya bila orang Melayu Jati Asli bukak warong, cepat-cepat mereka pergi kejar dan siap bagi resit saman lagi...Dah terbalik kot pulakdah. Itulah silapnya, Geng Melayu patutnya janganlah sampai perut Penguatkuasa *tuut* tu berkeroncong, kasi kenyang sikit...


Entahlah, kita bukannya nak mengata atau nak menuduh sesiapa, tapi memang pelik dengan apa yang berlaku kat Malaysia. Masa saya pergi UK dan Australia, bilamana kita sampai kat Imigresen diaorang, punyalah panjang lebar ditanya, berbagai borang kena isi dan kena nyatakan sapa contact kita, barulah boleh masuk, tak ada pon kata “Wellcome to UK atau to Australia”. Tapi bila balik ke Malaysia sampai kat kaunter *tuut*, saya tengok tak ada tanya apa pun, siap bagi Wellcome lagi. Malaysia Boleh katakan !!!

No comments:

Post a Comment