Awal Mulo Tok Kalo Mulo

Versi Bahasa Kelantan

Tohok kemano pong..kalu bako baik tetak jadi baik..tohok kelauk jadi pulau..tohok kedarak jadi manusio..Imej anok kelate kito keno jago..jange bui orghe pande rendoh..orghe kecek orghe putih..kito kecek orghe putih..orghe kecek prancih..kito bubuh hok mano patuk..janji bunyi serupo prancih..

Versi Bahasa Buku

Kalau baka yang baik, campak kat mana pon tetap jadi baik..campak ke laut jadi pulau..campak ke darat jadi orang..Imej anak Kelantan perlu dijaga..jangan sampai orang pandang rendah..kalau orang berbahasa Inggeris..kita berbahasa Inggeris..kalau orang berbahasa Perancis..kita hentam apa yang patut..asalkan bunyinya macam bahasa Perancis..

Friday, October 1, 2010

Suruh Khairi Diam Kalau BN Nak Menang Galas

Kalau kita nak masuk meminang anak dara orang, prosedurnya ialah kita kena hantar spy pergi tengok dulu anak dara tu sapa punya, ok ke tak ok dan segala macam mak-neneklah yang kita nak tahu. Spy tu pulak kenalah Spy yang boleh dipercayai, jangan jenis Spy carik hasil untuk untung sendiri, Spy macam ni kita panggil Spy Mak Cha E. Bila kita dah rasa confident barulah kita hantara orang masuk merisik. Bab ni paling penting sebab orang yang masuk merisik ni selalunya kira orang tengahlah, kita kena make sure yang orang yang masuk merisik ni orang yang tuan rumah tu berkenan, kalau kita hantar orang yang tuan rumah tak berkenan atau mak-mapak serta kaum keturunannya tak berkenan maka al jahanamlah jawabnya. Pakai tak kawinlah anak kita.

Sama kesnya dengan DUN Galas ni, hantarlah orang yang orang Kelantan suka, orang yang orang Galas ke orang Gua Musang ke suka, jangan main bantai saja, dan pastikan suara-suara sumbang jangan berbunyi. Ingat orang Kelantan ni perangai nya pelik sikit, elok budak Mamat tu orang dah berkenan tapi sebab dia berkawan dengan orang yang perangai tak elok (orang Kelantan panggil Budok Tok Tetu Halo) terus tak setuju jadinya. Sebab tu saya cakap suruh si Khairi Jamaluddin tu duduk diam-diam, jangan bercakap banyak. Ni dia yang banyak dok berbunyi, saya berani potong kuku, kalah BN. Tak caya tengoklah. Nak tahu sebabnya, sebab orang Kelantan rata-rata benci tengok muka si Khairi ni.

So dalam aspek ni BN kena pandailah, PM kena bagi AMARAN KERAS pada si Khairi supaya jangan campur tangan, jangan bersuara dalam hal Galas.

No comments:

Post a Comment