Awal Mulo Tok Kalo Mulo

Versi Bahasa Kelantan

Tohok kemano pong..kalu bako baik tetak jadi baik..tohok kelauk jadi pulau..tohok kedarak jadi manusio..Imej anok kelate kito keno jago..jange bui orghe pande rendoh..orghe kecek orghe putih..kito kecek orghe putih..orghe kecek prancih..kito bubuh hok mano patuk..janji bunyi serupo prancih..

Versi Bahasa Buku

Kalau baka yang baik, campak kat mana pon tetap jadi baik..campak ke laut jadi pulau..campak ke darat jadi orang..Imej anak Kelantan perlu dijaga..jangan sampai orang pandang rendah..kalau orang berbahasa Inggeris..kita berbahasa Inggeris..kalau orang berbahasa Perancis..kita hentam apa yang patut..asalkan bunyinya macam bahasa Perancis..

Monday, September 27, 2010

Sori nak buat Hukum Hudud! Lu ingat lu sapa

Saya rasa ni dah kali ketiga ratus juta kot si Karpal Singh dok sebut “Sori eh..itu hodud hokum, saya tadak setuju mau bikin..itu PAS juga ada itu syok sorang-sorang. Yini mengundi menang kalo, PAKATAN ada minang, itu nagra, kita punya turn mau perintah, bukan yitu PAS juga sorang-sorang.”, tegas tu Beb. Masalahnya si PAS dengan selamba badak macam kerang busuk membalas balik “ tak ada apa..kita cuma proposed saja, kalau PAKATAN tak setuju taka pa, kita ikut sajalah..”, nah hai lembutnya, kecut ka? Kat sini saya jadi keliru sebab, kalau pihak kerajaan mengeluarkan sebarang statement berkaitan hokum Hudud sebagaimana kenyataan si Karpal Singh, sah-sah PAS akan kata “UMNO itu kafir dan kita PAS tidak akan sdama sekali bersekongkong dengan pihak yang menentang ISLAM”, so apa dah jadi kat PAS sekarang? Si Karpal Singh tu bukan kafir ke, DAP tu bukan kafir ke? Dan soalan yang paling besar saya nak Tanya bukan ke PAS sekarang ni dah bersekongkong dengan kaum kafir dan bukankah DAP tu menentang ISLAM?

So untuk PAS janganlah buat kenyataan yang melulu, janganlah suka dok mengata kerajaan sangat. Saya dok di pihak PAS pun tidak PKR pon tidak UNMO pon tidak. Cuma nasihat saya janganlah disebabkan nak berebut guli dalam tempayan, guli tak dapat tempayan pecah berkecai.

No comments:

Post a Comment