Awal Mulo Tok Kalo Mulo

Versi Bahasa Kelantan

Tohok kemano pong..kalu bako baik tetak jadi baik..tohok kelauk jadi pulau..tohok kedarak jadi manusio..Imej anok kelate kito keno jago..jange bui orghe pande rendoh..orghe kecek orghe putih..kito kecek orghe putih..orghe kecek prancih..kito bubuh hok mano patuk..janji bunyi serupo prancih..

Versi Bahasa Buku

Kalau baka yang baik, campak kat mana pon tetap jadi baik..campak ke laut jadi pulau..campak ke darat jadi orang..Imej anak Kelantan perlu dijaga..jangan sampai orang pandang rendah..kalau orang berbahasa Inggeris..kita berbahasa Inggeris..kalau orang berbahasa Perancis..kita hentam apa yang patut..asalkan bunyinya macam bahasa Perancis..

Sunday, October 3, 2010

Hentikan Niat Nak Bawa Sultan Ismail Petra Lari Ke Siam



Terkejut berok saya bila membaca artikel yang terdapat di dalam thekelantaninsider.blogspot dan di dalam kerabubersuara.blogspot yang Sultan Ismail Petra akan dibawa lari Ke Thailand. Melaluinya dikatakan bahawa sumber maklumat yang diperolehi adalah dari sources yang boleh dipercayai, pihak yang tidak bertanggungjawab itu dikatakan akan membawa Sultan Ismail Petra secara bersembunyi keluar dari Kelantan menuju ke Thailand melalui Takbai dan Pattani.

Beberapa persoalan yang wujud dalam aspek ini, satu: sapakah yang cerdik sangat tu? Kedua: Tuanku ada sedara-mara ke kat sana, kalau ada pon Tuanku Permaisuri? Ketiga: Kenapa nak bawak lari ke Siam, Malaysia tak cukup luas ke? Keempat: Sapa Dalang Besar ni?

Apa-apa pon saya malas nak ulas secara terperinci, bukan apa sebab saya rasa semua orang boleh nilaikan sendiri jawapannya, mungkin cara tak sama, tapi yang confirmnya, jawapan yang keluar sama “ si TUUUUUT tu lah dalangnya”.

Pertikaian disini ialah, kenapa nak bawak Tuanku lari, gila ke hapa? Tak kesian ke tengok Ke Bawah Duli Tuanku yang gering, nak berjalan tak boleh, terpaksa berkerusi roda 24 jam. Kat Siam tu 48 jam sehari penuh dengan pergolakan, perang sana-perang sini, tembak sana-tembak sini, bunuh sana-bunuh sini. Sebagai Rakyat Kelantan, Anok Kelate Jati, saya tak izinkan Tuanku diperlakukan begitu. Walaupun Tuanku bukanlah lagi pemerintah Kelantan, namun baginda masih lagi raja yang kami sayangi. Kalau dah pergi ke Siam, kirim salam lah orang nak respek Tuanku sebagai Mantan Sultan. Tambah pula orang-orang Siam ni memang bangsa Perut Hijau, tak boleh nak percaya langsung.

Jadi kepada, TUUUUUT yang cerdik macam POK GETAH tu, tok sahlah dok buat Tuanku macam tu berdosa, tak cium syurga nanti. Duli Yang Maha Mulia Sultan Ismail Petra bukanlah milik peribadi TUUUUUT tetapi Baginda adalah milik Rakyat Kelantan dan Anok-anok Kelate Jati, yang masih tetap mengasihi Baginda seperti dahulu.

1 comment:

  1. third son of sultan ismail petra is sexual psychopat,hyper sex,phedeophil,domestic abuse,mentally abuse,sexual abuse to his woman ,mop.

    ReplyDelete