Awal Mulo Tok Kalo Mulo

Versi Bahasa Kelantan

Tohok kemano pong..kalu bako baik tetak jadi baik..tohok kelauk jadi pulau..tohok kedarak jadi manusio..Imej anok kelate kito keno jago..jange bui orghe pande rendoh..orghe kecek orghe putih..kito kecek orghe putih..orghe kecek prancih..kito bubuh hok mano patuk..janji bunyi serupo prancih..

Versi Bahasa Buku

Kalau baka yang baik, campak kat mana pon tetap jadi baik..campak ke laut jadi pulau..campak ke darat jadi orang..Imej anak Kelantan perlu dijaga..jangan sampai orang pandang rendah..kalau orang berbahasa Inggeris..kita berbahasa Inggeris..kalau orang berbahasa Perancis..kita hentam apa yang patut..asalkan bunyinya macam bahasa Perancis..

Tuesday, October 5, 2010

Bukan Racist Sekadar Pandangan & Nasihat



Hari ni saya nak skip write-up pasal politik. Saya nak fokuskan terhadap isu social yang wujud di kalangan masyarakat kita. Sebelum tu saya nak declare awal-awal lagi, ini bukanlah isu racist tak racist, tapi sekadar pandangan dan nasihat. Hari ni, kat offis saya kecoh cerita pasal “cikgu marah murid, mak-bapak pergi serang cikgu”, dan yang menjadi masalahnya ialah bapak murid tersebut ialah rakyat Indonesia yang berkahwin dengan rakyat tempatan. Ish..macam tak kena saja bunyinya. Tidak dinafikan, seorang warga Negara asing yang berkahwin dengan warga tempatan, anak mereka akan diberi dua pilihan samada menjadi rakyat Malaysia ataupun menjadi rakyat Negara bapanya dan ianya sejajar dengan enakmen yang telah diperuntukkan seperti berikut dan ianya tidak ada kena mengena dengan konsep Jus Soli yang diperkenalkan di Tanah Melayu pada tahun 1945 semasa di bawah Malayan Union.

Taraf pemastautin tetap bukan hak kepada individu tetapi satu anugerah oleh Kerajaan Malaysia kepada orang asing. Kerajaan mempunyai garis panduan mengenai golongan yang biasanya dipertimbangkan taraf tersebut adalah seperti berikut:

(i) seseorang yang mempunyai kelulusan profesional atau kepakaran yang membolehkannya memberikan perkhidmatan profesional dan kepakarannya kepada negara ini tanpa menjejaskan kepentingan warganegara negara yang sedia ada;

(ii) seseorang yang kemasukannya memberi faedah ekonomi kepada negara ini;

(iii) isteri atau suami yang sah kepada warganegara yang telah tinggal bersama pasangannya di negara ini secara berterusan selama lima tahun atau lebih;

(iv) anak-anak kepada warganegara Malaysia berumur di bawah enam tahun; dan

(v) seseorang yang dibenarkan oleh Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri masuk ke Malaysia atas dasar belas kasihan.

So, melihat kepada kelebihan berikut mereka yang diberi kelebihan ini sepatutnya merasa bersyukurlah, anak dapat masuk sekolah, boleh belajar sebagaimana kanak-kanak lain, boleh membaca, boleh mengira dan yang penting tidaklah buta huruf. Ini tidak, asal cikgu marah saja, kita mak bapak mula naik angin, kononnya “mana bisa, anak saya ini ngak pernah buat jahat apatah lagi nakal. Saya ngak kira, keselahan cikgu merotan anak saya ngak bisa diampuni.” Kalau kita ni bangsa pendatang, kita kena respect sikitlah dengan negara tuan rumah, cara pentadbiran negara tuan rumah, corak pelajaran negara tuan rumah, adab tertib negara tuan rumah. Bak kata pepatah Orang Melayu Malaysia “masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang lembu menguak”, dah cantik dah peribahasa itu. Kalau nak bagi lebih faham lagi bunyi nya begini “kalok kita ini pendatang haram, masuk secara haram, ngak punya apa-apa dokumen, akur saja dong dengan undang-undang di Malaysia. Kalok kita rasa kita ngak bisa turuti kanunnya baik kita pulang aja deh ke Indon, kawini saja orang Indon kita di sana. Usah repot-repot.”

Yang saya tak faham sekali ialah si ibu murid tersebut, dah sah-sah orang Malaysia, bagitahulah suami anda “bang ini Malaysia, corak pentadbiran dan cara belajar di sini tak sama macam kat tempat abang. Lagipun anak kita ni memang nakal bang, keras kepala budak ni, ikut perangai orang Indon kot. Abang kena tahu cikgu-cikgu kat sekolah di Malaysia tu semuanya nak ajar bagi anak kita pandai bang supaya tidak jadi macam abang dan saya terutamanya, bengap sebab kawin ngan bangsa asing.” Ini tidak, mungkin sebab dah bertahun kawin dengan orang Indon, si ibu sendiri dah berfikiran macam orang Indon.



Kata-kata saya ni mungkin agak keras dan berbaur sindiran, tapi nasihat saya ni ikhlas, kalau kita rasa sistem pentadbiran, sistem pelajaran dan undang-undang Malaysia tak bagus dan menyusahkan, saya cadangkan pulanglah balik ke negara asal kita, duduk diam-diam kat sana. Tak payah nak sakitkan kepala dan hati. Kepada si ibu dan anak tadi tolaklah kerakyatan anda yang ada sekarang dan mohonlah untuk menjadi kerakyatan di negara Indon. Sebab sebagai rakyat Melayu Malaysia, saya tidak perlukan orang seperti anda di negara saya. Sebenarnya Malaysia tak jemput anda ke mari, anda yang gatal kaki nak datang sini.

Saya disini nak berkongsi cerita sikit berkaitan beberapa orang kawan rapat saya yang dah menukar Taraf Kewarganegaraan mereka, ada yang di Australia, ada kat UK dan ada kat California. Saya respek mereka (sebab mereka berpelajaran kot), mereka menukar status warganegara mereka sebab kata mereka mereka rasa mereka dah boleh ikut cara hidup kat Malaysia dan mereka lebih suka dengan corak pentadbiran negara baru mereka. Bagi saya mereka bukannya tidak Loyal kepada negara asal, tapi ianya satu yang bijak dan itu hak mereka. Dan mereka kata cuma mereka taklah dapat hak keistimewaan penuh sebagai hak warga asal, ada certain-certain limitation, ye lah bangsa pendatang, kita kenalah faham, tapi mereka happy. So bagi kita rakyat marhein yang sedia ada ni pon saya rasa benda yang sama kita patut buat, kalau kita rasa Malaysia ni tak bagus, kita carilah negara lain yang kita rasa bagus dan hidup kat sana. Apa nak dikecohkan, dunia ni luas.

2 comments:

  1. Puak-puak indon memang jenis bangsa yang x boleh dibagi muka. Tgk kat negara dia klu kita silap sikit terus dibakar bendera kat embesi. Tapi kat Malaysia, klu diaorg buat silap???? jawabnya ITS OK JER... MEREKA INI PERLU DIBERI PENGAJARAN!!! TGGU BOM JANGKA NAK MELETUP JER NII BOSS.

    ReplyDelete
  2. Betul tu Bro..isu sebegini tak akan keluar media punya, sebab biasalah kita takut orang kata kita ni tak pandai tak tackle masalah dalaman dan hubungan dua hala. Masalahnya ini bukan masalah dalaman atau dua hala, ini masalah masyarakat pendatang yang tak kenal di untung....

    ReplyDelete